Gdańsk

Koło Towarzystwa im. Fryderyka Chopina w Gdańsku

ul. Gnilna 3
80-847 Gdańsk
gdansk@chopin.pl


Towarzystwo im. Fryderyka Chopina w Warszawie powstało w 1934 roku z inicjatywy polityków, muzyków i wydawców, jako wyraz najwyższej dbałości o polskie dziedzictwo narodowe, o dzieło Fryderyka Chopina.
W chwili powstania stowarzyszenie przyjęło nazwę Instytut Fryderyka Chopina i pod taką nazwą w 1945 roku reaktywowało swą działalność po wojennej przerwie. W 1950 r. Instytut zmienił nazwę na Towarzystwo im. Fryderyka Chopina.
Gdańskie Koło Towarzystwa im. Fryderyka Chopina powstało na początku lat 50. XX w. dzięki staraniom wybitnych przedstawicieli środowiska muzycznego Trójmiasta. Założycielem Gdańskiego Koła TiFC jest prof. Tomasz Szyfers, pedagog Szkoły Muzycznej w Gdyni, który wraz z żoną przez ponad 10 lat kierował działalnością Koła. Po tym okresie Towarzystwo zostało przeniesione do Gdańska i do roku 2001 przewodnictwo Koła kolejno obejmowali pedagodzy Liceum Muzycznego (dzisiaj – Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I i II st.) w Gdańsku:
mgr Adam Fuks,
mgr Andrzej Dunin,
mgr Elżbieta Sokolnicka.

Od roku 2001 Gdańskim Kołem TiFC kieruje dr Olga Walentynowicz.
Członkami Gdańskiego Koła TiFC są w większości pedagodzy muzycznych uczelni Trójmiasta.
Gdańskie Koło działalność swą rozpoczęło od organizowania Konkursów dla dzieci i młodzieży w zakresie wiedzy o życiu i twórczości Fryderyka Chopina oraz tradycji wykonawczych jego utworów. Z czasem zaistniały możliwości organizowania koncertów. Dzisiaj Gdańskie Koło TiFC poprzez swą aktywność koncertową w sposób wybitny wspiera rozwój kultury muzycznej Trójmiasta.
Punktem przełomowym w działalności Gdańskiego Koła była umowa o współpracy zawarta w 1998 roku z Nadbałtyckim Centrum Kultury w Gdańsku, która pozwoliła na organizowanie koncertów Koła w historycznych wnętrzach renesansowego Ratusza Staromiejskiego w Gdańsku. W Sali Mieszczańskiej Ratusza, pełniącej rolę Sali Koncertowej, stoi nowy fortepian firmy Steinway, ofiarowany Miastu Gdańsk przez Polaka – mec. Wincentego Broniwoj-Orlińskiego, mieszkającego od wielu lat w Hamburgu.
Gdańskie Koło organizuje rocznie 10-12 koncertów cieszących się wielką popularnością wśród trójmiejskiej społeczności. Odbyły się liczne recitale oraz koncerty kameralne, na których wystąpili m.in.:
Laureaci Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w Warszawie: Halina Czerny-Stefańska, Philippe Giusiano, Jerzy Godziszewski, Lidia Grychtołówna, Barbara Hesse-Bukowska, Eugene Indjic, Krzysztof Jabłoński, Kevin Kenner , Piotr Paleczny, Ewa Pobłocka, Katarzyna Popowa-Zydroń, Dina Yoffe.
Pianiści, którzy zdobyli nagrodę wyróżnienia na Konkursie Chopinowskim – Jacek Kortus, Nikolay Khozyainov, Miroslav Kultyshev, Rieko Nezu, Paweł Wakarecy;
Indywidualności Konkursów Chopinowskich – Valentina Igoshina, Wojciech Świtała, Elżbieta Tarnawska;
Laureaci Ogólnopolskiego Konkursu Chopinowskiego, stypendyści TiFC: Artur Pacewicz, Małgorzata Walentynowicz, Sławomir Wilk;
Laureaci innych międzynarodowych konkursów pianistycznych: Katarzyna Borek, Bogdan Czapiewski, Stanisław Drzewiecki, Andrzej Jasiński, Bronisława Kawalla, Bogdan Kułakowski, Rafał Łuszczewski, Wojciech Waleczek, Waldemar Wojtal;
Światowej sławy wirtuozi: Bożena Harasimowicz-Haas (sopran), Konstanty Andrzej Kulka (skrzypce), Joanna Mądroszkiewicz (skrzypce), Agata Szymczewska (skrzypce), Michael Vaiman (skrzypce), Roman Jabłoński (wiolonczela), Rafał Kwiatkowski (wiolonczela), Katarzyna Ewald-Alemany (wiolonczela).
W ciągu 50-ciu lat działalności staraliśmy się dotrzeć z muzyką Chopina do jak największego grona melomanów. Koncerty muzyki klasycznej w Ratuszu Staromiejskim w Gdańsku są od kilku lat prowadzone pod hasłem „Młodzi Chopiniści i ich Mistrzowie” (odbyło się 8 edycji), prowadzimy projekt integrujący młodzież Szkół Muzycznych II st. w Gdańsku i Gdyni oraz studentów Akademii Muzycznej w Gdańsku („Festiwal Muzyki Kameralnej” – 14 edycji), wyszliśmy z koncertami do mieszkańców Gdańska organizując koncerty w przestrzeni publicznej, w których biorą udział pedagodzy i uczniowie wszystkich szkół muzycznych Gdańska, Gdyni, Sopotu i Wejherowa oraz studenci i pedagodzy Akademii Muzycznej w Gdańsku – każdorazowo ponad 100 muzyków („Muzyka Chopina na przedprożach gdańskich kamienic” – 2 edycje).
Jesteśmy też współorganizatorami „Pomorskich Dni Chopinowskich w Waplewie Wielkim” – 7 edycji – koncertów, które odbywają się w Pałacu hrabiów Sierakowskich. Zarówno Gdańsk, jak Waplewo Wielkie to miejsca, które zaznaczyły się w życiorysie Fryderyka Chopina. Kompozytor w każdej z tych miejscowości gościł przez kilka letnich dni podczas swoich podróży w roku 1827.
Tak szeroka aktywność jest możliwa głównie dzięki dofinansowaniu naszych projektów przez Urząd Miasta Gdańska oraz Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego w wyniku pozytywnej oceny, jaką otrzymywały projekty Koła na konkursie grantowym organizowanym corocznie dla organizacji pozarządowych.
Naszymi partnerami w realizacji tych projektów są: Nadbałtyckie Centrum Kultury, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I i II st. w Gdańsku, Zespół Szkół Muzycznych I i II st. w Gdańsku – Wrzeszczu oraz Szkoła Muzyczna I i II st w Gdyni.
Od 2002 roku Sponsorem działań Gdańskiego Koła TiFC jest Grupa LOTOS S.A.


20.06.2025 / godz. 17:00
Koncert muzyki klasycznej
Recital fortepianowy

Bartosz Skłodowski – fortepian

PROGRAM

Fryderyk Chopin (1810-1849)

  • Nokturny op. 32 (nr 1 H-dur, nr 2 As-dur)
  • Fantazja f-moll op. 49
  • Walc As-dur op. 34 nr 1
  • Ballada f-moll op. 52
  • Mazurki op. 30 (nr 1 c-moll, nr 2 h-moll, nr 3 Des-dur, nr 4 cis-moll)
  • Rondo à la Krakowiak F-dur op. 14 – wersja na fortepian solo

Foto: Kuba Mozolewski

Bartosz Skłodowski ukończył studia w klasie fortepianu prof. Waldemara Wojtala w Akademii Muzycznej w Gdańsku, uzyskując później stopień́ doktora sztuki w tej samej uczelni. Umiejętności doskonalił na kursach mistrzowskich prowadzonych przez pedagogów takich, jak: Yulianna Avdeeva, Nikolai Demidenko, Dang Thai Son, Andrzej Jasiński, czy Piotr Paleczny.

Zdobywca licznych nagród na konkursach krajowych i zagranicznych – m.in. Grand Prix i Nagroda Ambasady RP w Lubljanie za najlepsze wykonanie mazurka Fryderyka Chopina na Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim „Golden Ring” (Radovljica, Słowenia); 1. miejsce oraz nagroda publiczności na „Mauro Paolo Monopoli Competition” (Barletta, Włochy); 4. miejsce na 52. Ogólnopolskim Konkursie im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

Występował krajach takich jak: Czechy, Niemcy, Włochy, Hiszpania, Belgia, Słowenia, Maroko, Chiny, Japonia i Dubaj. W listopadzie 2021 roku wykonał cykl 21 recitali chopinowskich, promując polską kulturę̨ na Expo2020 Dubai. W roku 2024 pianista zadebiutował na Festiwalu „Chopin i jego Europa” przywracając na estradę zapomniane Sonaty fortepianowe Grażyny Bacewicz.


21.06.2025 / godz. 17:00
Koncert muzyki improwizowanej
Utwory In statu nascendi. Inspiracje

Trio Stryjo

Nikola Kołodziejczyk – fortepian

Maciej Szczyciński – kontrabas

Michał Bryndal – perkusja


Trio Stryjo specjalizuje się w muzyce improwizowanej, która powstaje na koncercie w czasie rzeczywistym, bez zapisu nutowego i jest oparta wyłącznie na muzycznej komunikacji pomiędzy muzykami. Zespół koncertował w Polsce i za granicą (m.in. w Korei Południowej, USA, Singapurze i na Węgrzech), nagrał dwa albumy CD (Stryjo: W Ryjo oraz A Vista Social Club) oraz jeden koncertowy, dostępny w wersji cyfrowej (Nineteen Calisia).

Foto: Maria Jarzyna

PROGRAM

Usłyszymy kompozycje improwizowane podczas wykonywania koncertu. Zamiast budować utwory z typowych elementów, muzycy opowiadają wspólne historie, które mówią o szacunku i wartości wzajemnego słuchania. Słuchacze mogą spodziewać się muzyki komunikatywnej, spójnej i żywiołowej o dużej rozpiętości stylistycznej oraz wielu wpadających w ucho melodiach, okraszonych sporą szczyptą humoru.

Nikola Kołodziejczyk

Foto: Maria Jarzyna

Pianista, kompozytor, dyrygent, zdobywca dwóch Fryderyków — Jazzowy Debiut Roku 2015 za suitę na orkiestrę jazzową „Chord Nation” i Jazzowy Album Roku 2016 za suitę „Barok Progresywny” z udziałem instrumentów ludowych, historycznych oraz improwizatorów. Stypendysta Berklee College of Music World Scholarship Tour, zdobywca wielu nagród – m.in. na Transatlantyk Instant Composition Competition, Bielskiej Zadymce Jazzowej, Krokus Jazz Festival, Jazz Juniors i innych. Półfinalista Bosendorfer Solo Piano Competition na Montreux Jazz Festival 2007, nominowany do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej 2015.

Jego muzyka była wykonywana oraz zamawiana przez instytucje kultury, zespoły i orkiestry, a także wybitnych artystów: Metropole Orkest (Holandia), Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Filharmonia Wrocławska oraz Festiwal Jazztopad, Filharmonia Łódzka i festiwal Kolory Polski, Stryjo, Jazz Orchester Regensburg, Nederlands Blasers Ensemble (Holandia), Konglomerat Big Band, Amine et Hamza M’Raihi (Tunezja), Filharmonia Szczecińska, Concept Art Orchestra (Czechy), Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej, Nigel Kennedy Orchestra of Life, Akademicka Orkiestra Barokowa (Katowice), Anna Hawkins (Nowa Zelandia), Michał Polcyn „Cuiaviana”, Aga Kiepuszewska „Silence”, Orkiestra L’Autunno, Multiplayer Ensemble, Karolina Skrzyńska, Adam Bałdych, Kid Brown, Małgorzata Hutek, Nika Lubowicz, Kuba Badach, Jana Gavacova, Big Band Małopolski.

Jest autorem suit koncertowych: Chord Nation na orkiestrę jazzową, Barok Progresywny na instrumenty historyczne, ludowe i współczesne, Koncertu Brzezińskiego na maszyny do szycia, maszyny do pisania i 9 instrumentalistów oraz Instant Ensemble na komponowanie strumieniowe w czasie rzeczywistym dla 7 instrumentalistów.

Jako dyrygent współpracował z takimi orkiestrami jak Orkiestra Filharmonii Szczecińskiej, Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej, Orkiestra Filharmonii Koszalińskiej, Orkiestra NFM Leopoldinum (wraz z Vijay Ijer Trio), Orkiestra Filharmonii Lwowskiej. Razem z Michałem Tomaszczykiem jest twórcą inicjatywy Konglomerat Big Band – poświęconej promowaniu tworzenia nowych niekomercyjnych dzieł jazzu współczesnego oraz regularnej pracy warsztatowej z wybitnymi instrumentalistami.

Maciej Szczyciński

Foto: Maria Jarzyna

Absolwent Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie kontrabasu oraz Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.

Zdobywał nagrody na takich festiwalach jak Krokus Jazz Festival w Jeleniej Górze, Przegląd Młodych Zespołów Jazzowych i Bluesowych w Gdyni, Tarnów Jazz Contest, czy Jazz Juniors. Współpracował z wieloma czołowymi artystami jazzowymi w Polsce, m.in. ze Zbigniewem Namysłowskim, Michałem Urbaniakiem, Wojtkiem Staroniewiczem, Dominikiem Bukowskim czy Andrzejem Jagodzińskim.

Za najciekawsze momenty swojej kariery uważa te, kiedy dzielił scenę z zespołem wokalnym The Hilliard Ensemble, a słuchał tego sławny estoński kompozytor Arvo Pärt oraz występ z Johnem Scofieldem i Johnem Medeskim jako członek big bandu Konglomerat. Laureat dwóch jazzowych Fryderyków ze składami Nikoli Kołodziejczyka. Jako muzyk sesyjny nagrał przeszło 100 płyt oraz ścieżek dźwiękowych do filmów.

Michał Bryndal

Foto: Maria Jarzyna

Perkusista i grafik, absolwent Wydziału Sztuk Pięknych UMK w Toruniu oraz Instytutu Jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach (oba dyplomy z wyróżnieniem). Znany z charakterystycznego brzmienia łączącego jazz z elementami elektroniki. Jako grafik i ilustrator tworzy okładki płytowe, m.in. dla Moniki Borzym i Macieja Obary.

W 2010 roku dołączył do kwintetu Wojtka Mazolewskiego z którym nagrał dwa albumy dla Mystic Records. Od 2011 roku członek zespołu Voo Voo, z którym nagrał sześć płyt i zagrał setki koncertów, w tym z Alim Quasimovem i Esperanzą Spalding. Od 2018 roku gra w Joanna Duda Trio, występując na prestiżowych festiwalach na całym świecie. Współpracował z Nikolą Kołodziejczykiem (m.in. na płytach Chord Nation, Barok progresywny) oraz Moniką Borzym (Back to the Garden, Radioheadoinistycznie). Występował także z takimi artystami jak: Janusz Muniak, Nigel Kennedy, Leszek Możdżer, O.S.T.R., Fisz, Ewa Bem, Krystyna Prońko, Mietek Szcześniak, czy Artur Andrus.



 

Bogdan Czapiewski

Studiował pod kierunkiem prof. Zbigniewa Śliwińskiego w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, prof. Jana Ekiera w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz prof. György Seböka w Indiana University School of Music w Bloomington (USA). Był uczestnikiem kursów mistrzowskich prowadzonych przez Tatianę Nikołajewą oraz Suzanne Roche. Jest laureatem Ferrucio Busoni Competition w Bolzano (1975), Viana da Motta Competition w Lizbonie (1975) i Montreal Music Competition (1976), a także  Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku (1976),

Koncertował w większości krajów Europy, na Kubie i w USA, grając w takich miejscach jak Wielka Sala Filharmonii w Sankt Petersburgu, Palais des Beaux Arts w Brukseli, Tonhalle w Zurychu, Salle Gaveau w Paryżu, Filharmonia Budapesztańska i Sala Koncertowa Tivoli w Kopenhadze. Brał udział w festiwalach muzycznych w Słupsku, Dusznikach-Zdroju, Mariańskich Łaźniach, Bordeaux oraz na wyspie Bornholm.

Występował z Orkiestrą Filharmonii Narodowej, Polską Orkiestrą Kameralną, Wielką Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Filharmonii Pomorskiej, Orkiestrą Filharmonii Bałtyckiej, Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej, Polską Filharmonią Kameralną Sopot, Orkiestrą Węgierskiej Filharmonii Narodowej, Belgijską Orkiestrą Narodową, czy Belgijską Orkiestrą Radiowo-Telewizyjną.

Pianista dokonał nagrań dla wytwórni płytowych w Polsce, Belgii, Francji, Niemczech i Japonii. W 1987 roku został laureatem Grand Prix du Disque Liszt na Międzynarodowym Konkursie Płytowym w Budapeszcie. Album „Rachmaninow, Prokofiew, Serocki – Sonaty” otrzymał nominację do Nagrody Akademii Fonograficznej „Fryderyk 2005” w kategoriach „Album roku – muzyka solowa” i „Najwybitniejsze nagranie muzyki polskiej”.

Artysta prowadził kursy mistrzowskie w Bangkoku (1988) i Kolombo na Sri Lance (1989). Zasiada w jury krajowych i międzynarodowych konkursów pianistycznych. Obecnie jest profesorem zwyczajnym w Katedrze Fortepianu na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej w Gdańsku. Był członkiem Zarządu Towarzystwa im. Fryderyka Chopina.


Anna Maria Staśkiewicz

Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu, w klasie skrzypiec prof. Marcina Baranowskiego. Swoje umiejętności doskonaliła m. in. pod kierunkiem Wandy Wiłkomirskiej oraz Tatiany Grindenko.

Koncertowała w Albanii, Brazylii, Bułgarii, Chinach, Estonii, Gruzji, Niemczech, Rosji, Słowacji, Szwajcarii, Turcji, we Włoszech, na Ukrainie i na Litwie, a także w wielu miastach Polski. Współpracowała z większością krajowych zespołów filharmonicznych oraz z Narodową Orkiestrą Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestrą Polskiego Radia „Amadeus”, Orkiestrą Kameralną „Aukso” i „Leopoldinum”, Orkiestrą Kameralną „Wratislavia”, Sinfonietta Cracovia, Sinfonia Iuventus, Sinfonia Varsovia.

Artystka wystąpiła jako solistka na estradach takich sal, jak Municipal Theatre w Sao Paulo, Kaisersaal we Frankfurcie nad Menem, Filharmonia Narodowa w Warszawie, Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.
Od lutego 2015 roku pracuje w orkiestrze Sinfonia Varsovia na stanowisku koncertmistrza.

 Marcel Markowski

Absolwent Akademii Muzycznej im. K. i G. Bacewiczów w Łodzi w klasie prof. Stanisława Firleja oraz w ramach wymiany międzyuczelnianej Erasmus w klasie prof. Michaela Flaksmana oraz Jeleny Ocic w Mannheim. W latach 2014-2015 był studentem International Menuhin Music Academy w Coppet (Szwajcaria).

Uczestniczył w kursach mistrzowskich w Polsce, Niemczech, Szwajcarii i Holandii u takich profesorów, jak Michael Flaksman, Jelena Ocic, Ivan Monighetti, Dominik Połoński, Tomasz Strahl, Jeroen Reuling, Pablo de Navarran, Niall Brown, Alexander Gebert.

Od czerwca 2012 roku jest muzykiem orkiestry Sinfonia Varsovia, obecnie na stanowisku lidera wiolonczel. Wielokrotnie występował również jako solista pod batutą takich dyrygentów jak Krzysztof Penderecki, Jerzy Maksymiuk, Aleksander Sladkovsky, Benjamin Ellin, Adriy Yurkevych.

W 2014 roku z towarzyszeniem orkiestry Sinfonia Varsovia nagrał Koncert wiolonczelowy Mieczysława Weinberga, a w roku 2016 wraz z Jakubem Haufą pierwszą studyjną wersję Concerto Doppio Krzysztofa Pendereckiego (w wersji na skrzypce i wiolonczelę).

Radosław Kurek

Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, w klasie fortepianu prof. Katarzyny Popowej-Zydroń.  

Zdobył wyróżnienie The Bridget Doolan Prize za najlepsze wykonanie utworu W. A. Mozarta na Konkursie Pianistycznym w Dublinie (2012). Jest zwycięzcą XV Konkursu im. J. Brahmsa w austriackim Pörtschach (2008). Występował zarówno jako solista jak i kameralista w wielu krajach Europy, Japonii, Egipcie, USA oraz licznych miastach Polski.

Otrzymał wyróżnienia i nagrody dla najlepszego pianisty podczas prestiżowych  konkursów: Wiolonczelowego im. W. Lutosławskiego w Warszawie (2018, 2024), im. K. Szymanowskiego w Katowicach (2018, 2023) i  Konkursu Muzycznego w Markneukirchen (Niemcy, 2023).

Jako solista występował z orkiestrami Filharmonii Bałtyckiej, Wrocławskiej, Pomorskiej, Gorzowskiej, Koszalińskiej oraz NOSPR w Katowicach, Orkiestrą Sinfonietta Cracovia, Capellą Bydgostiensis i Royal Philharmonic Orchestra.

Dokonał nagrań dla takich wytwórni jak GENUINE Classics, Bayerischer Rundfunk, ANAGRAM, NIFC, Sarton, Dux, Soliton czy BeArTon.
W 2019 roku uzyskał stopień doktora habilitowanego. Pracuje na stanowisku profesora Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy.


Błażej Goliński

Absolwent Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie prof. Romana Sucheckiego. Swój warsztat doskonalił u takich pedagogów jak Mischa Maisky, Ivan Monighetti czy Roman Jabłoński. Od 2002 roku prowadzi klasę wiolonczeli w Akademii Muzycznej w Gdańsku; w roku 2023 uzyskał tytuł profesora sztuki. Prowadzi kursy mistrzowskie w kraju i za granicą oraz zasiada w Jury konkursów muzycznych.

Laureat i finalista konkursów wiolonczelowych i kameralnych w Poznaniu (VII Ogólnopolski Konkurs Wiolonczelowy im. Dezyderiusza Danczowskiego), Gdańsku, oraz we Florencji (Międzynarodowy Konkursu Muzyki Kameralnej Premio Vittorio Gui). W latach 2001/2005 współpracował z Orkiestrą Stołecznego, Królewskiego Miasta Krakowa – Sinfonietta Cracovia jako lider grupy wiolonczel. Od 2004 roku współpracuje z Polską Filharmonią Bałtycką im. F. Chopina w Gdańsku, gdzie piastuje stanowisko koncertmistrza grupy wiolonczel.
Dokonał nagrań dla m. in. takich wytwórni jak Dux, Anagram, CD, Accord, Acte Prealable czy BCD Records. Od roku 2004 członek zarządu fundacji „Hanseatica”. Od roku 2017 wraz ze skrzypkiem Robertem Kwiatkowskim i pianistką Dominiką Glapiak współtworzy zespół Polish Piano Trio.

Michał Mossakowski

Absolwent Akademii Muzycznej w Gdańsku (dyplom z wyróżnieniem), Narodowego Konserwatorium w Paryżu, a także Akademii Muzycznej w Katowicach. W 2021 roku w gdańskiej Akademii Muzycznej uzyskał stopień naukowy doktora. Podczas studiów kształcił się u takich artystów i pedagogów, jak: Michel Dalberto, Wojciech Świtała, Jerzy Sulikowski, Włodzimierz Wiesztordt. Studiował również grę na organach w Akademii Muzycznej w Poznaniu.

Jest zdobywcą licznych nagród na konkursach pianistycznych i organowych w Nowym Jorku, Paryżu, Salzburgu, Hartford, Mariańskich Łaźniach, Malmö, Warszawie, Poznaniu, Słupsku. Występował w wielu miastach Polski, a także w Austrii, Czechach, Francji, Hiszpanii, Niemczech, Rosji, Szwecji, Włoszech, Chinach i USA z takimi orkiestrami, jak Leipziger Symphonieorchester, Orkiestra Iuventus, Orkiestra Filharmonii Bałtyckiej i Szczecińskiej, czy Polska Orkiestra Kameralna Sopot.

Od 2015 roku zajmuje się również pedagogiką, jest zatrudniony w Katedrze Fortepianu Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Od 2022 roku pełni funkcję dyrektora artystycznego Międzynarodowego Bałtyckiego Konkursu Pianistycznego.


Natalia Zaleska

Ukończyła z wyróżnieniem studia magisterskie w klasie prof. Bogdana Kułakowskiego w Akademii Muzycznej w Gdańsku. Jest laureatką V nagrody 52. Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina w Warszawie oraz laureatką „Estrady Młodych” Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku.

Jest także półfinalistką takich konkursów jak: Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny Artur Rubinstein in Memoriam w Bydgoszczy, Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny Halina Czerny-Stefańska in Memoriam w Poznaniu czy Międzynarodowy Konkurs Muzyki Polskiej w Rzeszowie.

Jako solistka występowała z orkiestrami Filharmonii Świętokrzyskiej, Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica, Elbląską Orkiestrą Kameralną oraz Sinfonią Iuventus. Występowała m. in. w takich miejscach jak Filharmonia Świętokrzyska, Filharmonia Pomorska, Polska Filharmonia Bałtycka, Filharmonia Sinfonia Baltica w Słupsku, Zamek Królewski w Warszawie, Łazienki Królewskie, Żelazowa Wola, Muzeum Chopina czy Studio Koncertowe Polskiego Radia. Od roku akademickiego 2023/2024 prowadzi zajęcia na Wydziale Instrumentalnym w macierzystej Uczelni.

Bartosz Skłodowski

Ukończył studia w klasie fortepianu prof. Waldemara Wojtala w Akademii Muzycznej w Gdańsku, uzyskując później stopień́ doktora sztuki w tej samej uczelni. Umiejętności doskonalił na kursach mistrzowskich prowadzonych przez pedagogów takich, jak: Yulianna Avdeeva, Nikolai Demidenko, Dang Thai Son, Andrzej Jasiński, czy Piotr Paleczny.

Zdobywca licznych nagród na konkursach krajowych i zagranicznych – m.in. Grand Prix i Nagroda Ambasady RP w Lubljanie za najlepsze wykonanie mazurka F. Chopina na Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim „Golden Ring” (Radovljica, Słowenia), 1. miejsce oraz nagroda publiczności na „Mauro Paolo Monopoli Competition” (Barletta, Włochy), a także 4. miejsce na 52. Ogólnopolskim Konkursie im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

Występował krajach takich jak: Czechy, Niemcy, Włochy, Hiszpania, Belgia, Słowenia, Maroko, Chiny, Japonia i Dubaj. W listopadzie 2021 roku wykonał cykl 21 recitali chopinowskich, promując polską kulturę̨ na Expo2020 Dubai. W roku 2024 pianista zadebiutował na Festiwalu „Chopin i jego Europa” przywracając na estradę zapomniane Sonaty fortepianowe Grażyny Bacewicz.

 Mikołaj Sikała

Pedagog Katedry Fortepianu Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, absolwent klasy fortepianu dra Kordiana Góry (studia licencjackie i magisterskie) oraz dr hab. Elżbiety Pasierowskiej (studia doktoranckie).

Zdobywca licznych nagród, w tym m.in. I nagrody oraz nagrody specjalnej w V Międzynarodowym Bałtyckim Konkursie Pianistycznym w Gdańsku (2023), I nagrody w kategorii „duet fortepianowy na cztery ręce” oraz I nagrody w kat. „duet na dwa fortepiany” w I Międzynarodowym Konkursie Duetów im. Suzany Szörenyi w Bukareszcie (2016), II nagrody w II Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Orbetello (2018), III nagrody w 48. Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. F. Chopina w Gdańsku (2017), III nagrody w VIII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Weronie (2019).

Zajmuje się również działalnością kompozytorską. W 2022 roku otrzymał Stypendium Kulturalne Miasta Gdańska na stworzenie pięcioczęściowej Suity nadmorskiej na fortepian solo. Rok później nagranie tej kompozycji przyniosło mu Pomorską Nagrodę Artystyczną w kat. Pomorska Nadzieja Artystyczna.


Alberto Nosè

Alberto Nosè rozpoczął swoją edukację muzyczną w Konserwatorium w Weronie. Studia kontynuował w Imola International Piano Academy. Do rozwoju muzycznego artysty przyczyniły się także studia pod kierunkiem takich pedagogów, jak Maurizio Pollini, Murray Perahia, Andrzej Jasiński, Paul Badura-Skoda, Michel Beroff, Alexander Lonquich, Arie Vardi, Fou Ts’ong oraz Karl-Heinz Kämmerling.

Artysta zdobył główne nagrody podczas konkursów Piano Masters w Monte Carlo, Concert Artists w Nowym Yorku, Paloma O’Shea w Santander, Long-Thibaud w Paryżu, Maj Lind w Helsinkach oraz Busoni w Bolzano. W 2000 r. został laureatem Międzynarodowego Konkursu Fortepianowego im. Fryderyka Chopina, co dało początek jego karierze solowej na scenach całego świata oraz zainicjowało współpracę z najbardziej znaczącymi orkiestrami (London Philharmonic Orchestra, English Chamber Orchestra, Philharmonique de Radio France, Sinfonica de Madrid) w najznamienitszych salach koncertowych takich jak Carnegie Hall w Nowym Jorku, Southbank Centre w Londynie, Konzerhaus w Berlinie, Théâtre du Châtelet oraz Salle Pleyel w Paryżu, Auditorium w Madrycie, Mozarteum w Salzburgu, Suntory Hall w Tokio, City Hall w Hong Kongu, Bellas Artes w Meksyku, Teatro Colon w Buenos Aires, La Fenice w Wenecji oraz Santa Cecilia w Rzymie.

Pianista prowadzi kursy mistrzowskie na całym świecie, prowadził zajęcia gościnnie w Konserwatorium Muzycznym w Genewie oraz w Akademii Sibeliusa w Helsinkach, Mannes College of Music w Nowym Jorku oraz w Akademiach Muzycznych w Gdańsku i Bydgoszczy.

Alberto Nosè zasiadał w jury wielu międzynarodowych konkursów pianistycznych, między innymi w Kijowie, Tbilisi, Nowym Jorku, Hong Kongu, Helsinkach, Budapeszcie, Grazu, Ljubljanie, Warszawie. Artysta jest także współzałożycielem Międzynarodowego Konkursu Amadeus w Lazise we Włoszech.

Alberto Nosè jest profesorem w Konserwatorium Muzycznym w Weronie, prowadzi także zajęcia w International Accademia Amadeus w Valeggio sul Mincio we Włoszech.


18. Pomorskie Dni Chopinowskie – edycja jesienna
Pałac Sierakowskich w Waplewie Wielkim 27-28.09.2024

27.09.2024, godz. 17:00
Koncert muzyki klasycznej

 Nowe Trio Gdańskie

Anna Prabucka-Firlej – fortepian

Paula Preuss – skrzypce

Jan Lewandowski – wiolonczela

W programie utwory Fryderyka Chopina.

Nokturn Es-dur op. 9 nr 2

Preludium e-moll op. 28 nr 4

Mazurek a-moll op. 67 nr 4

Nokturn cis-moll op. posth.

Paula Preuss – skrzypce, Anna Prabucka-Firlej – fortepian

Nokturn c-moll op. 48 nr 1

Largo z Sonaty g-moll op. 65

Introdukcja i Polonez C-dur op. 3

Jan Lewandowski – wiolonczela, Anna Prabucka-Firlej – fortepian

Trio g-moll op.8

Allegro con fuoco

Scherzo – Con moto, ma non troppo

Adagio sostenuto

Finale – Allegretto

Anna Prabucka-Firlej – fortepian, Paula Preuss – skrzypce, Jan Lewandowski – wiolonczela


Anna Prabucka-Firlej

 

Prof. dr hab. Anna Prabucka-Firlej jest absolwentką Akademii Muzycznej w Gdańsku, w klasie fortepianu prof. Krystyny Jastrzębskiej. W latach 2003–2020 w tejże uczelni pełniła funkcję Kierownika Katedry Kameralistyki.

Jej działalność artystyczna obejmuje występy solowe oraz kameralne w ośrodkach muzycznych w Polsce, większości państw Europy, a także w Chile, Peru, Iranie i Tajlandii (łącznie 30 krajów). Jako akompaniator towarzyszyła największym artystom współczesnego świata muzycznego. Jest członkiem Tria Gdańskiego, nagrała szereg audycji radiowych i telewizyjnych w Polsce i za granicą oraz 8 płyt CD.

Prowadziła w wielu krajach kursy mistrzowskie, seminaria i wykłady, zapraszana także jako juror konkursów kameralnych i pianistycznych. Uznaniem dla jej działalności artystycznej były nagrody Ministra Kultury, Prezydenta Miasta Gdańska i Rektora AM w Gdańsku oraz odznaki i medale – m.in. Srebrny i Złoty Krzyż Zasługi, Zasłużony Kulturze Gloria Artis, czy Krzyż Kawalerski Polonia Restituta.

 

Paula Preuss

Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Gdańsku w klasie skrzypiec prof. Krystyny Jureckiej, a w 2017 r. obroniła tytuł Doktora Sztuki. Jest laureatką wielu konkursów solowych i kameralnych, brała udział w XIV Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. H. Wieniawskiego, w roku 2014 z Kwartetem AKME zajęła I miejsce i otrzymała nagrodę specjalną na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej w Plovdiv (Bułgaria).

Prowadzi działalność koncertową na terenie całego kraju, jak też za granicą: w Niemczech, Francji, Estonii, Turcji, Litwie, Łotwie i Czechach. Występowała jako solistka z Polską Filharmonią Kameralną Sopot, Polską Filharmonią Bałtycką oraz Elbląską Orkiestrą Kameralną, w której od 2015 roku pracuje na stanowisku koncertmistrza.

Jan Lewandowski

Absolwent Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie wiolonczeli prof. Marcina Zdunika oraz kameralistyki prof. Anny Prabuckiej-Firlej. Po uzyskaniu dyplomu z wyróżnieniem, w październiku 2019 roku rozpoczął pracę pedagogiczną w Katedrze Kameralistyki tejże uczelni.

Jest członkiem zespołu kameralnego Polish Soloists, od 2023 roku gra w orkiestrze Sinfonia Varsovia. Występował na wielu scenach i salach koncertowych w Polsce, m.in. w Filharmonii Narodowej w Warszawie, Zamku Królewskim w Warszawie, Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, Teatrze Wielkim w Warszawie, a także we Włoszech, w Austrii, Szwecji, Bułgarii, Słowenii, Ukrainie, Litwie oraz Białorusi.


28.09.2024, godz. 17:00
Koncert muzyki jazzowej

Wojciech Staroniewicz Quartet

Dominik Bukowski – wibrafon

Janusz Mackiewicz – kontrabas

Przemysław Jarosz – perkusja

Wojciech Staroniewicz – saksofon

Muzyczne spotkanie czterech wybitnych muzyków, z których każdy prowadzi własne zespoły, grając jazz w różnorodnych stylach – takich jak world music, electric jazz, swing, blues, czy bossa nova. Podczas wspólnego występu przedstawią niektóre kompozycje własne oraz improwizacje na ulubione tematy, co zawsze daje okazję do spontanicznych, zaskakujących rozwiązań i zwrotów akcji muzycznej.


Dominik Bukowski

Wibrafonista, kompozytor, absolwent Katowickiej Akademii Muzycznej. Zdobywca wyróżnienia na Ogólnopolskim Przeglądzie Zespołów Jazzowych w Gdyni (1999) oraz zwycięzca konkursu Bielskiej Zadymki Jazzowej (2002). Nagrał ponad 30 płyt. Jego album „Projektor” znalazł się w pierwszej dziesiątce najlepszych płyt 2005 roku według miesięcznika Jazz Forum, zaś płyta „Vice Versa” została nominowana do nagrody Fryderyki 2010. Nagrywa z takimi muzykami jak Amir ELSaffar, Tim Hagans, Cikada Quartet, czy Brian Melvin. Koncertował na festiwalach w Indonezji, Izraelu i w większości krajów europejskich.


Janusz Mackiewicz

Jako kontrabasista debiutował w big bandzie jazzowym Jerzego Partyki oraz zespole New Coast. Swój warsztat doskonalił u Bronisława Suchanka i Zbigniewa Wegehaupta, a także w orkiestrze Teatru Muzycznego w Gdyni. Grał z wieloma gwiazdami amerykańskiej sceny jazzowej oraz z czołowymi artystami polskimi – m.in. z Piotrem Baronem, Wojciechem Karolakiem, Tomaszem Szukalskim, Januszem Muniakiem, Krystyną Prońko, Janem Ptaszynem Wróblewskim, Jarkiem Śmietaną, Leszkiem Możdżerem. Jako leader nagrał płytę z kolędami jazzowymi „W Dzień Bożego Narodzenia”, autorski album „Frogsville” oraz „Electri-City”.


Przemysław Jarosz

Perkusista, absolwent Wrocławskiej Akademii Muzycznej. Od wielu lat współpracuje z czołowymi muzykami polskiej sceny jazzowej, nagrywając płyty oraz występując na większości festiwali w Polsce i za granicą. Obecnie członek kilku formacji oraz lider własnego tria Yarosz Organ Trio. Od 2005 r. kontynuuje pracę dydaktyczną na rodzimej uczelni, gdzie w 2014 r. uzyskał stopień doktora sztuki. Najnowsze nagrania to: Maciej Fortuna – „Jazz from Poland”, Lion Vibrations – „Friends”, Krystyna Stańko – „Snik”, Improvision Quartet – „Free Folk Jazz”, Yarosh Organ Trio feat. Katarzyna Mirowska – „Alterakcje”.


Wojciech Staroniewicz

Saksofonista i kompozytor, jako jedyny wśród polskich saksofonistów jazzowych, został zakwalifikowany do półfinału Międzynarodowego Konkursu Improwizacji Jazzowej w Waszyngtonie w 1991 roku. Jego dyskografia obejmuje ponad 50 płyt – najnowsze, to „Alternations”, „Strange Vacation”, „Tranquillo”. Współpracował z norweską grupą „Loud Jazz Band” i sekstetem Włodzimierza Nahornego. Koncertuje jako solista z Polską Filharmonią Kameralną Sopot Wojciecha Rajskiego. Grał z takimi muzykami, jak Andrzej Jagodziński, Włodek Pawlik, Cezary Konrad, Adam Cegielski, Erik Johannessen, Brian Melvin oraz praktycznie cała czołówka jazzowa Trójmiasta.




Archiwum