Gdańsk

Koło Towarzystwa im. Fryderyka Chopina w Gdańsku

ul. Gnilna 3
80-847 Gdańsk
gdansk@chopin.pl


Towarzystwo im. Fryderyka Chopina w Warszawie powstało w 1934 roku z inicjatywy polityków, muzyków i wydawców, jako wyraz najwyższej dbałości o polskie dziedzictwo narodowe, o dzieło Fryderyka Chopina.
W chwili powstania stowarzyszenie przyjęło nazwę Instytut Fryderyka Chopina i pod taką nazwą w 1945 roku reaktywowało swą działalność po wojennej przerwie. W 1950 r. Instytut zmienił nazwę na Towarzystwo im. Fryderyka Chopina.
Gdańskie Koło Towarzystwa im. Fryderyka Chopina powstało na początku lat 50. XX w. dzięki staraniom wybitnych przedstawicieli środowiska muzycznego Trójmiasta. Założycielem Gdańskiego Koła TiFC jest prof. Tomasz Szyfers, pedagog Szkoły Muzycznej w Gdyni, który wraz z żoną przez ponad 10 lat kierował działalnością Koła. Po tym okresie Towarzystwo zostało przeniesione do Gdańska i do roku 2001 przewodnictwo Koła kolejno obejmowali pedagodzy Liceum Muzycznego (dzisiaj – Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I i II st.) w Gdańsku:
mgr Adam Fuks,
mgr Andrzej Dunin,
mgr Elżbieta Sokolnicka.

Od roku 2001 Gdańskim Kołem TiFC kieruje dr Olga Walentynowicz.
Członkami Gdańskiego Koła TiFC są w większości pedagodzy muzycznych uczelni Trójmiasta.
Gdańskie Koło działalność swą rozpoczęło od organizowania Konkursów dla dzieci i młodzieży w zakresie wiedzy o życiu i twórczości Fryderyka Chopina oraz tradycji wykonawczych jego utworów. Z czasem zaistniały możliwości organizowania koncertów. Dzisiaj Gdańskie Koło TiFC poprzez swą aktywność koncertową w sposób wybitny wspiera rozwój kultury muzycznej Trójmiasta.
Punktem przełomowym w działalności Gdańskiego Koła była umowa o współpracy zawarta w 1998 roku z Nadbałtyckim Centrum Kultury w Gdańsku, która pozwoliła na organizowanie koncertów Koła w historycznych wnętrzach renesansowego Ratusza Staromiejskiego w Gdańsku. W Sali Mieszczańskiej Ratusza, pełniącej rolę Sali Koncertowej, stoi nowy fortepian firmy Steinway, ofiarowany Miastu Gdańsk przez Polaka – mec. Wincentego Broniwoj-Orlińskiego, mieszkającego od wielu lat w Hamburgu.
Gdańskie Koło organizuje rocznie 10-12 koncertów cieszących się wielką popularnością wśród trójmiejskiej społeczności. Odbyły się liczne recitale oraz koncerty kameralne, na których wystąpili m.in.:
Laureaci Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w Warszawie: Halina Czerny-Stefańska, Philippe Giusiano, Jerzy Godziszewski, Lidia Grychtołówna, Barbara Hesse-Bukowska, Eugene Indjic, Krzysztof Jabłoński, Kevin Kenner , Piotr Paleczny, Ewa Pobłocka, Katarzyna Popowa-Zydroń, Dina Yoffe.
Pianiści, którzy zdobyli nagrodę wyróżnienia na Konkursie Chopinowskim – Jacek Kortus, Nikolay Khozyainov, Miroslav Kultyshev, Rieko Nezu, Paweł Wakarecy;
Indywidualności Konkursów Chopinowskich – Valentina Igoshina, Wojciech Świtała, Elżbieta Tarnawska;
Laureaci Ogólnopolskiego Konkursu Chopinowskiego, stypendyści TiFC: Artur Pacewicz, Małgorzata Walentynowicz, Sławomir Wilk;
Laureaci innych międzynarodowych konkursów pianistycznych: Katarzyna Borek, Bogdan Czapiewski, Stanisław Drzewiecki, Andrzej Jasiński, Bronisława Kawalla, Bogdan Kułakowski, Rafał Łuszczewski, Wojciech Waleczek, Waldemar Wojtal;
Światowej sławy wirtuozi: Bożena Harasimowicz-Haas (sopran), Konstanty Andrzej Kulka (skrzypce), Joanna Mądroszkiewicz (skrzypce), Agata Szymczewska (skrzypce), Michael Vaiman (skrzypce), Roman Jabłoński (wiolonczela), Rafał Kwiatkowski (wiolonczela), Katarzyna Ewald-Alemany (wiolonczela).
W ciągu 50-ciu lat działalności staraliśmy się dotrzeć z muzyką Chopina do jak największego grona melomanów. Koncerty muzyki klasycznej w Ratuszu Staromiejskim w Gdańsku są od kilku lat prowadzone pod hasłem „Młodzi Chopiniści i ich Mistrzowie” (odbyło się 8 edycji), prowadzimy projekt integrujący młodzież Szkół Muzycznych II st. w Gdańsku i Gdyni oraz studentów Akademii Muzycznej w Gdańsku („Festiwal Muzyki Kameralnej” – 14 edycji), wyszliśmy z koncertami do mieszkańców Gdańska organizując koncerty w przestrzeni publicznej, w których biorą udział pedagodzy i uczniowie wszystkich szkół muzycznych Gdańska, Gdyni, Sopotu i Wejherowa oraz studenci i pedagodzy Akademii Muzycznej w Gdańsku – każdorazowo ponad 100 muzyków („Muzyka Chopina na przedprożach gdańskich kamienic” – 2 edycje).
Jesteśmy też współorganizatorami „Pomorskich Dni Chopinowskich w Waplewie Wielkim” – 7 edycji – koncertów, które odbywają się w Pałacu hrabiów Sierakowskich. Zarówno Gdańsk, jak Waplewo Wielkie to miejsca, które zaznaczyły się w życiorysie Fryderyka Chopina. Kompozytor w każdej z tych miejscowości gościł przez kilka letnich dni podczas swoich podróży w roku 1827.
Tak szeroka aktywność jest możliwa głównie dzięki dofinansowaniu naszych projektów przez Urząd Miasta Gdańska oraz Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego w wyniku pozytywnej oceny, jaką otrzymywały projekty Koła na konkursie grantowym organizowanym corocznie dla organizacji pozarządowych.
Naszymi partnerami w realizacji tych projektów są: Nadbałtyckie Centrum Kultury, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I i II st. w Gdańsku, Zespół Szkół Muzycznych I i II st. w Gdańsku – Wrzeszczu oraz Szkoła Muzyczna I i II st w Gdyni.
Od 2002 roku Sponsorem działań Gdańskiego Koła TiFC jest Grupa LOTOS S.A.


Bogdan Czapiewski

Studiował pod kierunkiem prof. Zbigniewa Śliwińskiego w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, prof. Jana Ekiera w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz prof. György Seböka w Indiana University School of Music w Bloomington (USA). Był uczestnikiem kursów mistrzowskich prowadzonych przez Tatianę Nikołajewą oraz Suzanne Roche. Jest laureatem Ferrucio Busoni Competition w Bolzano (1975), Viana da Motta Competition w Lizbonie (1975) i Montreal Music Competition (1976), a także  Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku (1976),

Koncertował w większości krajów Europy, na Kubie i w USA, grając w takich miejscach jak Wielka Sala Filharmonii w Sankt Petersburgu, Palais des Beaux Arts w Brukseli, Tonhalle w Zurychu, Salle Gaveau w Paryżu, Filharmonia Budapesztańska i Sala Koncertowa Tivoli w Kopenhadze. Brał udział w festiwalach muzycznych w Słupsku, Dusznikach-Zdroju, Mariańskich Łaźniach, Bordeaux oraz na wyspie Bornholm.

Występował z Orkiestrą Filharmonii Narodowej, Polską Orkiestrą Kameralną, Wielką Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Filharmonii Pomorskiej, Orkiestrą Filharmonii Bałtyckiej, Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej, Polską Filharmonią Kameralną Sopot, Orkiestrą Węgierskiej Filharmonii Narodowej, Belgijską Orkiestrą Narodową, czy Belgijską Orkiestrą Radiowo-Telewizyjną.

Pianista dokonał nagrań dla wytwórni płytowych w Polsce, Belgii, Francji, Niemczech i Japonii. W 1987 roku został laureatem Grand Prix du Disque Liszt na Międzynarodowym Konkursie Płytowym w Budapeszcie. Album „Rachmaninow, Prokofiew, Serocki – Sonaty” otrzymał nominację do Nagrody Akademii Fonograficznej „Fryderyk 2005” w kategoriach „Album roku – muzyka solowa” i „Najwybitniejsze nagranie muzyki polskiej”.

Artysta prowadził kursy mistrzowskie w Bangkoku (1988) i Kolombo na Sri Lance (1989). Zasiada w jury krajowych i międzynarodowych konkursów pianistycznych. Obecnie jest profesorem zwyczajnym w Katedrze Fortepianu na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej w Gdańsku. Był członkiem Zarządu Towarzystwa im. Fryderyka Chopina.


Anna Maria Staśkiewicz

Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu, w klasie skrzypiec prof. Marcina Baranowskiego. Swoje umiejętności doskonaliła m. in. pod kierunkiem Wandy Wiłkomirskiej oraz Tatiany Grindenko.

Koncertowała w Albanii, Brazylii, Bułgarii, Chinach, Estonii, Gruzji, Niemczech, Rosji, Słowacji, Szwajcarii, Turcji, we Włoszech, na Ukrainie i na Litwie, a także w wielu miastach Polski. Współpracowała z większością krajowych zespołów filharmonicznych oraz z Narodową Orkiestrą Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestrą Polskiego Radia „Amadeus”, Orkiestrą Kameralną „Aukso” i „Leopoldinum”, Orkiestrą Kameralną „Wratislavia”, Sinfonietta Cracovia, Sinfonia Iuventus, Sinfonia Varsovia.

Artystka wystąpiła jako solistka na estradach takich sal, jak Municipal Theatre w Sao Paulo, Kaisersaal we Frankfurcie nad Menem, Filharmonia Narodowa w Warszawie, Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.
Od lutego 2015 roku pracuje w orkiestrze Sinfonia Varsovia na stanowisku koncertmistrza.

 Marcel Markowski

Absolwent Akademii Muzycznej im. K. i G. Bacewiczów w Łodzi w klasie prof. Stanisława Firleja oraz w ramach wymiany międzyuczelnianej Erasmus w klasie prof. Michaela Flaksmana oraz Jeleny Ocic w Mannheim. W latach 2014-2015 był studentem International Menuhin Music Academy w Coppet (Szwajcaria).

Uczestniczył w kursach mistrzowskich w Polsce, Niemczech, Szwajcarii i Holandii u takich profesorów, jak Michael Flaksman, Jelena Ocic, Ivan Monighetti, Dominik Połoński, Tomasz Strahl, Jeroen Reuling, Pablo de Navarran, Niall Brown, Alexander Gebert.

Od czerwca 2012 roku jest muzykiem orkiestry Sinfonia Varsovia, obecnie na stanowisku lidera wiolonczel. Wielokrotnie występował również jako solista pod batutą takich dyrygentów jak Krzysztof Penderecki, Jerzy Maksymiuk, Aleksander Sladkovsky, Benjamin Ellin, Adriy Yurkevych.

W 2014 roku z towarzyszeniem orkiestry Sinfonia Varsovia nagrał Koncert wiolonczelowy Mieczysława Weinberga, a w roku 2016 wraz z Jakubem Haufą pierwszą studyjną wersję Concerto Doppio Krzysztofa Pendereckiego (w wersji na skrzypce i wiolonczelę).

Radosław Kurek

Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, w klasie fortepianu prof. Katarzyny Popowej-Zydroń.  

Zdobył wyróżnienie The Bridget Doolan Prize za najlepsze wykonanie utworu W. A. Mozarta na Konkursie Pianistycznym w Dublinie (2012). Jest zwycięzcą XV Konkursu im. J. Brahmsa w austriackim Pörtschach (2008). Występował zarówno jako solista jak i kameralista w wielu krajach Europy, Japonii, Egipcie, USA oraz licznych miastach Polski.

Otrzymał wyróżnienia i nagrody dla najlepszego pianisty podczas prestiżowych  konkursów: Wiolonczelowego im. W. Lutosławskiego w Warszawie (2018, 2024), im. K. Szymanowskiego w Katowicach (2018, 2023) i  Konkursu Muzycznego w Markneukirchen (Niemcy, 2023).

Jako solista występował z orkiestrami Filharmonii Bałtyckiej, Wrocławskiej, Pomorskiej, Gorzowskiej, Koszalińskiej oraz NOSPR w Katowicach, Orkiestrą Sinfonietta Cracovia, Capellą Bydgostiensis i Royal Philharmonic Orchestra.

Dokonał nagrań dla takich wytwórni jak GENUINE Classics, Bayerischer Rundfunk, ANAGRAM, NIFC, Sarton, Dux, Soliton czy BeArTon.
W 2019 roku uzyskał stopień doktora habilitowanego. Pracuje na stanowisku profesora Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy.


Błażej Goliński

Absolwent Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie prof. Romana Sucheckiego. Swój warsztat doskonalił u takich pedagogów jak Mischa Maisky, Ivan Monighetti czy Roman Jabłoński. Od 2002 roku prowadzi klasę wiolonczeli w Akademii Muzycznej w Gdańsku; w roku 2023 uzyskał tytuł profesora sztuki. Prowadzi kursy mistrzowskie w kraju i za granicą oraz zasiada w Jury konkursów muzycznych.

Laureat i finalista konkursów wiolonczelowych i kameralnych w Poznaniu (VII Ogólnopolski Konkurs Wiolonczelowy im. Dezyderiusza Danczowskiego), Gdańsku, oraz we Florencji (Międzynarodowy Konkursu Muzyki Kameralnej Premio Vittorio Gui). W latach 2001/2005 współpracował z Orkiestrą Stołecznego, Królewskiego Miasta Krakowa – Sinfonietta Cracovia jako lider grupy wiolonczel. Od 2004 roku współpracuje z Polską Filharmonią Bałtycką im. F. Chopina w Gdańsku, gdzie piastuje stanowisko koncertmistrza grupy wiolonczel.
Dokonał nagrań dla m. in. takich wytwórni jak Dux, Anagram, CD, Accord, Acte Prealable czy BCD Records. Od roku 2004 członek zarządu fundacji „Hanseatica”. Od roku 2017 wraz ze skrzypkiem Robertem Kwiatkowskim i pianistką Dominiką Glapiak współtworzy zespół Polish Piano Trio.

Michał Mossakowski

Absolwent Akademii Muzycznej w Gdańsku (dyplom z wyróżnieniem), Narodowego Konserwatorium w Paryżu, a także Akademii Muzycznej w Katowicach. W 2021 roku w gdańskiej Akademii Muzycznej uzyskał stopień naukowy doktora. Podczas studiów kształcił się u takich artystów i pedagogów, jak: Michel Dalberto, Wojciech Świtała, Jerzy Sulikowski, Włodzimierz Wiesztordt. Studiował również grę na organach w Akademii Muzycznej w Poznaniu.

Jest zdobywcą licznych nagród na konkursach pianistycznych i organowych w Nowym Jorku, Paryżu, Salzburgu, Hartford, Mariańskich Łaźniach, Malmö, Warszawie, Poznaniu, Słupsku. Występował w wielu miastach Polski, a także w Austrii, Czechach, Francji, Hiszpanii, Niemczech, Rosji, Szwecji, Włoszech, Chinach i USA z takimi orkiestrami, jak Leipziger Symphonieorchester, Orkiestra Iuventus, Orkiestra Filharmonii Bałtyckiej i Szczecińskiej, czy Polska Orkiestra Kameralna Sopot.

Od 2015 roku zajmuje się również pedagogiką, jest zatrudniony w Katedrze Fortepianu Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Od 2022 roku pełni funkcję dyrektora artystycznego Międzynarodowego Bałtyckiego Konkursu Pianistycznego.


Natalia Zaleska

Ukończyła z wyróżnieniem studia magisterskie w klasie prof. Bogdana Kułakowskiego w Akademii Muzycznej w Gdańsku. Jest laureatką V nagrody 52. Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina w Warszawie oraz laureatką „Estrady Młodych” Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku.

Jest także półfinalistką takich konkursów jak: Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny Artur Rubinstein in Memoriam w Bydgoszczy, Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny Halina Czerny-Stefańska in Memoriam w Poznaniu czy Międzynarodowy Konkurs Muzyki Polskiej w Rzeszowie.

Jako solistka występowała z orkiestrami Filharmonii Świętokrzyskiej, Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica, Elbląską Orkiestrą Kameralną oraz Sinfonią Iuventus. Występowała m. in. w takich miejscach jak Filharmonia Świętokrzyska, Filharmonia Pomorska, Polska Filharmonia Bałtycka, Filharmonia Sinfonia Baltica w Słupsku, Zamek Królewski w Warszawie, Łazienki Królewskie, Żelazowa Wola, Muzeum Chopina czy Studio Koncertowe Polskiego Radia. Od roku akademickiego 2023/2024 prowadzi zajęcia na Wydziale Instrumentalnym w macierzystej Uczelni.

Bartosz Skłodowski

Ukończył studia w klasie fortepianu prof. Waldemara Wojtala w Akademii Muzycznej w Gdańsku, uzyskując później stopień́ doktora sztuki w tej samej uczelni. Umiejętności doskonalił na kursach mistrzowskich prowadzonych przez pedagogów takich, jak: Yulianna Avdeeva, Nikolai Demidenko, Dang Thai Son, Andrzej Jasiński, czy Piotr Paleczny.

Zdobywca licznych nagród na konkursach krajowych i zagranicznych – m.in. Grand Prix i Nagroda Ambasady RP w Lubljanie za najlepsze wykonanie mazurka F. Chopina na Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim „Golden Ring” (Radovljica, Słowenia), 1. miejsce oraz nagroda publiczności na „Mauro Paolo Monopoli Competition” (Barletta, Włochy), a także 4. miejsce na 52. Ogólnopolskim Konkursie im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

Występował krajach takich jak: Czechy, Niemcy, Włochy, Hiszpania, Belgia, Słowenia, Maroko, Chiny, Japonia i Dubaj. W listopadzie 2021 roku wykonał cykl 21 recitali chopinowskich, promując polską kulturę̨ na Expo2020 Dubai. W roku 2024 pianista zadebiutował na Festiwalu „Chopin i jego Europa” przywracając na estradę zapomniane Sonaty fortepianowe Grażyny Bacewicz.

 Mikołaj Sikała

Pedagog Katedry Fortepianu Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, absolwent klasy fortepianu dra Kordiana Góry (studia licencjackie i magisterskie) oraz dr hab. Elżbiety Pasierowskiej (studia doktoranckie).

Zdobywca licznych nagród, w tym m.in. I nagrody oraz nagrody specjalnej w V Międzynarodowym Bałtyckim Konkursie Pianistycznym w Gdańsku (2023), I nagrody w kategorii „duet fortepianowy na cztery ręce” oraz I nagrody w kat. „duet na dwa fortepiany” w I Międzynarodowym Konkursie Duetów im. Suzany Szörenyi w Bukareszcie (2016), II nagrody w II Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Orbetello (2018), III nagrody w 48. Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. F. Chopina w Gdańsku (2017), III nagrody w VIII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Weronie (2019).

Zajmuje się również działalnością kompozytorską. W 2022 roku otrzymał Stypendium Kulturalne Miasta Gdańska na stworzenie pięcioczęściowej Suity nadmorskiej na fortepian solo. Rok później nagranie tej kompozycji przyniosło mu Pomorską Nagrodę Artystyczną w kat. Pomorska Nadzieja Artystyczna.


Alberto Nosè

Alberto Nosè rozpoczął swoją edukację muzyczną w Konserwatorium w Weronie. Studia kontynuował w Imola International Piano Academy. Do rozwoju muzycznego artysty przyczyniły się także studia pod kierunkiem takich pedagogów, jak Maurizio Pollini, Murray Perahia, Andrzej Jasiński, Paul Badura-Skoda, Michel Beroff, Alexander Lonquich, Arie Vardi, Fou Ts’ong oraz Karl-Heinz Kämmerling.

Artysta zdobył główne nagrody podczas konkursów Piano Masters w Monte Carlo, Concert Artists w Nowym Yorku, Paloma O’Shea w Santander, Long-Thibaud w Paryżu, Maj Lind w Helsinkach oraz Busoni w Bolzano. W 2000 r. został laureatem Międzynarodowego Konkursu Fortepianowego im. Fryderyka Chopina, co dało początek jego karierze solowej na scenach całego świata oraz zainicjowało współpracę z najbardziej znaczącymi orkiestrami (London Philharmonic Orchestra, English Chamber Orchestra, Philharmonique de Radio France, Sinfonica de Madrid) w najznamienitszych salach koncertowych takich jak Carnegie Hall w Nowym Jorku, Southbank Centre w Londynie, Konzerhaus w Berlinie, Théâtre du Châtelet oraz Salle Pleyel w Paryżu, Auditorium w Madrycie, Mozarteum w Salzburgu, Suntory Hall w Tokio, City Hall w Hong Kongu, Bellas Artes w Meksyku, Teatro Colon w Buenos Aires, La Fenice w Wenecji oraz Santa Cecilia w Rzymie.

Pianista prowadzi kursy mistrzowskie na całym świecie, prowadził zajęcia gościnnie w Konserwatorium Muzycznym w Genewie oraz w Akademii Sibeliusa w Helsinkach, Mannes College of Music w Nowym Jorku oraz w Akademiach Muzycznych w Gdańsku i Bydgoszczy.

Alberto Nosè zasiadał w jury wielu międzynarodowych konkursów pianistycznych, między innymi w Kijowie, Tbilisi, Nowym Jorku, Hong Kongu, Helsinkach, Budapeszcie, Grazu, Ljubljanie, Warszawie. Artysta jest także współzałożycielem Międzynarodowego Konkursu Amadeus w Lazise we Włoszech.

Alberto Nosè jest profesorem w Konserwatorium Muzycznym w Weronie, prowadzi także zajęcia w International Accademia Amadeus w Valeggio sul Mincio we Włoszech.


18. Pomorskie Dni Chopinowskie – edycja jesienna
Pałac Sierakowskich w Waplewie Wielkim 27-28.09.2024

27.09.2024, godz. 17:00
Koncert muzyki klasycznej

 Nowe Trio Gdańskie

Anna Prabucka-Firlej – fortepian

Paula Preuss – skrzypce

Jan Lewandowski – wiolonczela

W programie utwory Fryderyka Chopina.

Nokturn Es-dur op. 9 nr 2

Preludium e-moll op. 28 nr 4

Mazurek a-moll op. 67 nr 4

Nokturn cis-moll op. posth.

Paula Preuss – skrzypce, Anna Prabucka-Firlej – fortepian

Nokturn c-moll op. 48 nr 1

Largo z Sonaty g-moll op. 65

Introdukcja i Polonez C-dur op. 3

Jan Lewandowski – wiolonczela, Anna Prabucka-Firlej – fortepian

Trio g-moll op.8

Allegro con fuoco

Scherzo – Con moto, ma non troppo

Adagio sostenuto

Finale – Allegretto

Anna Prabucka-Firlej – fortepian, Paula Preuss – skrzypce, Jan Lewandowski – wiolonczela


Anna Prabucka-Firlej

 

Prof. dr hab. Anna Prabucka-Firlej jest absolwentką Akademii Muzycznej w Gdańsku, w klasie fortepianu prof. Krystyny Jastrzębskiej. W latach 2003–2020 w tejże uczelni pełniła funkcję Kierownika Katedry Kameralistyki.

Jej działalność artystyczna obejmuje występy solowe oraz kameralne w ośrodkach muzycznych w Polsce, większości państw Europy, a także w Chile, Peru, Iranie i Tajlandii (łącznie 30 krajów). Jako akompaniator towarzyszyła największym artystom współczesnego świata muzycznego. Jest członkiem Tria Gdańskiego, nagrała szereg audycji radiowych i telewizyjnych w Polsce i za granicą oraz 8 płyt CD.

Prowadziła w wielu krajach kursy mistrzowskie, seminaria i wykłady, zapraszana także jako juror konkursów kameralnych i pianistycznych. Uznaniem dla jej działalności artystycznej były nagrody Ministra Kultury, Prezydenta Miasta Gdańska i Rektora AM w Gdańsku oraz odznaki i medale – m.in. Srebrny i Złoty Krzyż Zasługi, Zasłużony Kulturze Gloria Artis, czy Krzyż Kawalerski Polonia Restituta.

 

Paula Preuss

Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Gdańsku w klasie skrzypiec prof. Krystyny Jureckiej, a w 2017 r. obroniła tytuł Doktora Sztuki. Jest laureatką wielu konkursów solowych i kameralnych, brała udział w XIV Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. H. Wieniawskiego, w roku 2014 z Kwartetem AKME zajęła I miejsce i otrzymała nagrodę specjalną na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej w Plovdiv (Bułgaria).

Prowadzi działalność koncertową na terenie całego kraju, jak też za granicą: w Niemczech, Francji, Estonii, Turcji, Litwie, Łotwie i Czechach. Występowała jako solistka z Polską Filharmonią Kameralną Sopot, Polską Filharmonią Bałtycką oraz Elbląską Orkiestrą Kameralną, w której od 2015 roku pracuje na stanowisku koncertmistrza.

 

Jan Lewandowski

Absolwent Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie wiolonczeli prof. Marcina Zdunika oraz kameralistyki prof. Anny Prabuckiej-Firlej. Po uzyskaniu dyplomu z wyróżnieniem, w październiku 2019 roku rozpoczął pracę pedagogiczną w Katedrze Kameralistyki tejże uczelni.

Jest członkiem zespołu kameralnego Polish Soloists, od 2023 roku gra w orkiestrze Sinfonia Varsovia. Występował na wielu scenach i salach koncertowych w Polsce, m.in. w Filharmonii Narodowej w Warszawie, Zamku Królewskim w Warszawie, Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, Teatrze Wielkim w Warszawie, a także we Włoszech, w Austrii, Szwecji, Bułgarii, Słowenii, Ukrainie, Litwie oraz Białorusi.


28.09.2024, godz. 17:00
Koncert muzyki jazzowej

Wojciech Staroniewicz Quartet

Dominik Bukowski – wibrafon

Janusz Mackiewicz – kontrabas

Przemysław Jarosz – perkusja

Wojciech Staroniewicz – saksofon

 

Muzyczne spotkanie czterech wybitnych muzyków, z których każdy prowadzi własne zespoły, grając jazz w różnorodnych stylach – takich jak world music, electric jazz, swing, blues, czy bossa nova. Podczas wspólnego występu przedstawią niektóre kompozycje własne oraz improwizacje na ulubione tematy, co zawsze daje okazję do spontanicznych, zaskakujących rozwiązań i zwrotów akcji muzycznej.


Dominik Bukowski

Wibrafonista, kompozytor, absolwent Katowickiej Akademii Muzycznej. Zdobywca wyróżnienia na Ogólnopolskim Przeglądzie Zespołów Jazzowych w Gdyni (1999) oraz zwycięzca konkursu Bielskiej Zadymki Jazzowej (2002). Nagrał ponad 30 płyt. Jego album „Projektor” znalazł się w pierwszej dziesiątce najlepszych płyt 2005 roku według miesięcznika Jazz Forum, zaś płyta „Vice Versa” została nominowana do nagrody Fryderyki 2010. Nagrywa z takimi muzykami jak Amir ELSaffar, Tim Hagans, Cikada Quartet, czy Brian Melvin. Koncertował na festiwalach w Indonezji, Izraelu i w większości krajów europejskich.


Janusz Mackiewicz

Jako kontrabasista debiutował w big bandzie jazzowym Jerzego Partyki oraz zespole New Coast. Swój warsztat doskonalił u Bronisława Suchanka i Zbigniewa Wegehaupta, a także w orkiestrze Teatru Muzycznego w Gdyni. Grał z wieloma gwiazdami amerykańskiej sceny jazzowej oraz z czołowymi artystami polskimi – m.in. z Piotrem Baronem, Wojciechem Karolakiem, Tomaszem Szukalskim, Januszem Muniakiem, Krystyną Prońko, Janem Ptaszynem Wróblewskim, Jarkiem Śmietaną, Leszkiem Możdżerem. Jako leader nagrał płytę z kolędami jazzowymi „W Dzień Bożego Narodzenia”, autorski album „Frogsville” oraz „Electri-City”.


Przemysław Jarosz

Perkusista, absolwent Wrocławskiej Akademii Muzycznej. Od wielu lat współpracuje z czołowymi muzykami polskiej sceny jazzowej, nagrywając płyty oraz występując na większości festiwali w Polsce i za granicą. Obecnie członek kilku formacji oraz lider własnego tria Yarosz Organ Trio. Od 2005 r. kontynuuje pracę dydaktyczną na rodzimej uczelni, gdzie w 2014 r. uzyskał stopień doktora sztuki. Najnowsze nagrania to: Maciej Fortuna – „Jazz from Poland”, Lion Vibrations – „Friends”, Krystyna Stańko – „Snik”, Improvision Quartet – „Free Folk Jazz”, Yarosh Organ Trio feat. Katarzyna Mirowska – „Alterakcje”.


Wojciech Staroniewicz

Saksofonista i kompozytor, jako jedyny wśród polskich saksofonistów jazzowych, został zakwalifikowany do półfinału Międzynarodowego Konkursu Improwizacji Jazzowej w Waszyngtonie w 1991 roku. Jego dyskografia obejmuje ponad 50 płyt – najnowsze, to „Alternations”, „Strange Vacation”, „Tranquillo”. Współpracował z norweską grupą „Loud Jazz Band” i sekstetem Włodzimierza Nahornego. Koncertuje jako solista z Polską Filharmonią Kameralną Sopot Wojciecha Rajskiego. Grał z takimi muzykami, jak Andrzej Jagodziński, Włodek Pawlik, Cezary Konrad, Adam Cegielski, Erik Johannessen, Brian Melvin oraz praktycznie cała czołówka jazzowa Trójmiasta.


Mistrzowski Koncert Kameralny

Ãtma Quartet

4 grudnia 2023, godz. 19:00, Ratusz Staromiejski w Gdańsku, ul. Korzenna 33/35

Ãtma Quartet prowadzi działalność koncertową od roku 2016. Nazwa Zespołu pochodzi z sanskrytu i znaczy „dusza” – nawiązuje także do willi „Atma” w Zakopanem, w której pod koniec życia mieszkał Karol Szymanowski. Kwartet wystąpi w składzie:

  • Aleksandra Kupczyk (I skrzypce) – wszechstronna artystka związana z Filharmonią Narodową oraz Chain Ensemble, laureatka wielu konkursów jako solistka i kameralistka.
  • Jacek Świca (II skrzypce) – absolwent Akademii Muzycznej w Poznaniu, a także studium Master Arts of Performance oraz Master Specialized Performance Soloist na Hochschule der Künste Bern.
  • Karalina Orsik (altówka) – założycielka zespołu, związana z Akademią Muzyczną w Bydgoszczy – laureatka konkursów krajowych i międzynarodowych, grająca w Ãtma Quartet od początku jego istnienia.
  • Andrzej Bauer (wiolonczela) – zwycięzca konkursu ARD w Monachium, solista, kameralista, dyrygent, pedagog i improwizator, profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.

Zespół zdobył wiele nagród na konkursach krajowych i zagranicznych, m.in. w Katowicach, Rzeszowie i Łodzi, a także w Grazu, Lugano, Lucce oraz Paryżu. Występował na takich festiwalach, jak m.in. Davos Festival, Festes Baroques, Quatuors à Bordeaux, Festival des Musiques d’Eté du Château de Lourmarin, Zeist Music Days, Musethica, Dni Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem, czy Emanacje w Lusławicach.

PROGRAM

Wolfgang Amadeusz Mozart – Kwartet smyczkowy G-dur KV 387

Robert Schumann – Kwartet smyczkowy A-dur op. 41 nr 3

Karol Szymanowski – Kwartet smyczkowy nr 2 op. 56

Więcej informacji na profilu Facebooka: @ChopinGdansk




17. Pomorskie Dni Chopinowskie

Pałac Sierakowskich w Waplewie Wielkim 9-10.06.2023


9 czerwca 2023 / godz. 17:00

Recital fortepianowy: Marek Bracha – fortepian

Tellefsen/Chopin. Przenikanie. Recital komentowany, przygotowany z okazji 200-lecia urodzin Thomasa Tellefsena – kompozytora, pianisty i pedagoga norweskiego, ucznia i przyjaciela Fryderyka Chopina. Podczas recitalu Marek Bracha interpretuje kompozycje obu twórców, ukazując ich wspólną myśl muzyczną. Między utworami pianista opowiada o kontekście historycznym i okolicznościach ich powstania, a także dzieli się ciekawostkami z życia kompozytorów.

PROGRAM

Thomas Tellefsen                   Fryderyk Chopin

4 Mazurki op. 3                      Nokturn Des-dur op. 27 nr 2

Nokturn Ges-dur op. 39         Walc As-dur op. 34 nr 1

Walc Des-dur op. 27               Ballada g-moll op. 23

Ballada c-moll op. 28              4 Mazurki op. 17

Marek Bracha – pianista wykształcony w Warszawie i Londynie, koncertujący w Europie, obu Amerykach i Azji – w takich salach, jak Carnegie Hall (Nowy Jork), National Center for Performing Arts (Pekin), Salamanca Hall (Gifu, Japonia), Cadogan Hall (Londyn) a także w rodzimych NOSPR, NFM czy Filharmonii Narodowej. Absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (2012), Masters of Music w Royal College of Music w Londynie w klasie Kevina Kennera (2011) oraz studiów podyplomowych na fortepianie u Vanessy Latarche i na instrumentach historycznych u Geoffrey’a Goviera (2012).

Autor recitali komentowanych (lecture recitals), łączących muzykę ze słowem, wprowadzających pozamuzyczne konteksty utworów i historię ich powstawania. Co roku tworzy nowy program koncertowy – do wcześniejszych projektów o Balladach i Romansach, czy „Jewish Mazurkas”, w 2023 roku opracował recital z utworami Fryderyka Chopina i jego ucznia Thomasa Tellefsena, obchodzącego 200. rocznicę urodzin.

Komentator telewizyjny i radiowiec, od wielu lat zapraszany do grona ekspertów komentujących m.in. przesłuchania Międzynarodowego Konkursu im. Fryderyka Chopina przez TVP Kultura, II Program Polskiego Radia oraz Polskie Radio Chopin, w którym prowadzi także cotygodniową autorską audycję „Muzycy o Chopinie”.

Juror krajowych i zagranicznych konkursów muzycznych. W 2022 r przewodniczył jury konkursu „Młody Muzyk Roku” organizowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W lutym 2023 roku uczestniczył w pracach jurorskich przy Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim w Hanowerze. Współzałożyciel i kurator dorocznego festiwalu muzyki kameralnej WarszeMuzik, odbywającego się w przestrzeni publicznej Warszawy, w wybranych ocalałych podwórkach na obszarze byłego getta. Pokłosiem festiwalu są dwie płyty z utworami Mieczysława Wajnberga. Do dokonań fonograficznych pianisty należą także wydana przez NIFC solowa płyta z utworami Fryderyka Chopina oraz album „Modern Soul” nagrany ze skrzypaczką Agatą Szymczewską.

Artysta jest wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie i pedagogiem w liceum muzycznym Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych Nr 1 w Warszawie. Regularnie prowadzi warsztaty i kursy mistrzowskie w kraju i za granicą, m.in. w Japonii, Chinach czy na Tajwanie, także na fortepianach historycznych.


10 czerwca 2023 / godz. 17:00

Koncert jazzowy: WWS Trio

Chopin na jazzowo. Koncert prezentuje muzykę inspirowaną wybranymi kompozycjami Fryderyka Chopina, wykonywaną w klimacie liryki jazzowej z elementami sonoryzmu oraz muzycznej wirtuozerii. Zespół wystąpi w składzie: Andrzej Wojciechowski – klarnet, Ignacy Jan Wiśniewski – fortepian, Jarosław Stokowski – kontrabas.

Program koncertu zawiera jazzowe opracowania muzyki Fryderyka Chopina. Usłyszymy transkrypcje m.in. takich utworów, jak Preludia, Pieśni, Walce, a także III część Sonaty wiolonczelowej g-moll. Utwory będą komentowane przez wykonawców podczas występu.

Andrzej Wojciechowski – absolwent Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, solista klarnecista Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. F. Chopina w Gdańsku. Stale współpracuje z Polską Filharmonią Kameralną Sopot, z którą pod batutą Wojciecha Rajskiego nagrał Concerto per clarinetto Krzysztofa Pendereckiego. Nominowany do nagrody Fryderyków album został wydany w lutym 2020 roku.

Andrzej Wojciechowski jest członkiem „Polskiego Zespołu Basethornowego”, współtworzy również „Gdańskie Trio Stroikowe” oraz trio fortepianowe „Baltic Trio”. Jako solista i kameralista koncertował w krajach Ameryki Północnej, Afryki i Azji oraz w większości krajów Europy. W dorobku artysty znajduje się szereg nagród i wyróżnień uzyskanych w konkursach w Polsce i za granicą.

Był dwukrotnym stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W grudniu 2017 roku uzyskał tytuł doktora habilitowanego nauk muzycznych. Obecnie jest profesorem klasy klarnetu w Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku.

Ignacy Jan Wiśniewski – pianista jazzowy, kompozytor muzyki teatralnej i filmowej, aranżer i akompaniator. Jest absolwentem klas fortepianu klasycznego prof. Katarzyny Popowej-Zydroń oraz fortepianu jazzowego prof. Włodzimierza Nahornego w Akademii Muzycznej w Gdańsku. Studiował również w Hochschule fur Musik, Theater und Medien Hannover w Niemczech oraz Academie Musicale de Villecroze we Francji.

Współzałożyciel kwartetu jazzowego „Almost Jazz Group” oraz lider grupy „Ignacy Wiśniewski Trio”. Od 2009 artysta jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie pracuje ze studentami specjalności Musical oraz Jazz i Muzyka Estradowa. W 2015 roku był nominowany do Nagrody Miasta Gdańska dla Młodych Twórców w dziedzinie kultury. W 2018 roku został stypendystą programu „Młoda Polska” Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w 2022 roku otrzymał stopień naukowy doktora sztuki oraz honorową odznakę „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.

Jarosław Stokowski – kontrabasista i gitarzysta basowy. Ukończył Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie kontrabasu Sebastiana Wypycha oraz Janusza Dobrowolskiego. Zdobywał doświadczenie grając jednocześnie muzykę klasyczną i rozrywkową. Ma na swoim koncie kilkanaście albumów oraz nagrań radiowo-telewizyjnych. Jako kontrabasista klasyczny współpracował z Orkiestrą Sinfonia Varsovia, Płocką Orkiestrą Symfoniczną, Filharmonią Bałtycką, Elbląską Orkiestrą Kameralną, Polską Filharmonią Kameralną Sopot, Orkiestrą Symfoników Gdańskich. Współpracuje z Teatrem Muzycznym w Gdyni oraz Teatrem Miniatura.

Koncertował oraz nagrywał z zespołem „World Orchestra” Grzecha Piotrowskiego. Jest głównym kontrabasistą i basistą zespołów „Zagan Acoustic”, „Meadow Quartet”, „Adam Wendt Acoustic Set”, „Rafał Grząka Trio”. Współtworzy zespół Krystyny Durys, Emilii Komarnickiej-Klynstra, Renaty Irsy, Pawła Ruszkowskiego i Joanny Nawrot.


XXI Festiwal Muzyki Kameralnej

23-24 maja 2023

Ratusz Staromiejski w Gdańsku, ul. Korzenna 33/35

Po kilkuletniej przerwie do Ratusza Staromiejskiego powrócił Festiwal Muzyki Kameralnej – święto muzyki klasycznej w wykonaniu młodych artystów kształcących się w  szkołach muzycznych Trójmiasta oraz w Akademii Muzycznej w Gdańsku. W ponad 20-letniej historii Festiwalu setki kameralistów prezentowały swe umiejętności gry zespołowej, która – w swej idei oparta na szacunku i uważności na drugiego człowieka – jest przestrzenią dialogu, możliwością rozmowy poprzez dźwięki.

Na pierwszym koncercie 23 maja 2023 roku zaprezentowały się młodzieżowe zespoły kameralne z trójmiejskich szkół muzycznych I i II stopnia: Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Gdańsku, Zespołu Szkół Muzycznych im. G. Bacewicz w Gdańsku – Wrzeszczu oraz Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Z. Noskowskiego w Gdyni. Wieczór wypełniły utwory muzyki klasycznej różnych epok i stylów wzbogacone wartościową prelekcją na temat programu.

Drugi koncert Festiwalu 24 maja 2023 r. wypełniły wykonania akademickich zespołów kameralnych – studentów kształcących się w Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku, nagradzanych na międzynarodowych konkursach wykonawczych i wyróżniających się na firmamencie młodych wykonawców.

W tegorocznej edycji Festiwalu wystąpiło 60 młodych artystów, którzy grali w 23 różnych konfiguracjach i zespołach – od duetów, po kwintety. Wstęp na oba koncerty festiwalowe był bezpłatny.

Festiwal Muzyki Kameralnej to jedyny tak kompleksowy i szeroko zakrojony przegląd młodych artystów Trójmiasta, pozwalający im na bezstresowe i wyjątkowe spotkanie na wspólnej scenie.

Organizatorem XXI Festiwalu Muzyki Kameralnej jest Towarzystwo im. Fryderyka Chopina – Koło w Gdańsku. Gdańskie Koło Towarzystwo im. Fryderyka Chopina w swej działalności koncertowej od blisko 60 lat popularyzuje muzykę klasyczną. Działalność prowadzona jest z myślą o prezentowaniu mieszkańcom Gdańska najbardziej uzdolnionych uczniów i studentów Trójmiasta oraz wprowadzaniu przyszłych artystów do życia koncertowego.

Autorką zdjęć wykonawców biorących udział w Festiwalu jest Dorota Walentynowicz.




Archiwum