Letnie Koncerty w Brochowie

 

LETNIE RECITALE CHOPINOWSKIE w Bazylice św. Jana Chrzciciela w Brochowie

Organizator: Towarzystwo im. Fryderyka Chopina
Termin: lipiec – sierpień
Miejsce: Brochów, Bazylika św. Jana Chrzciciela
Opis: Bazylika św. Jana Chrzciciela w Brochowie to miejsce, gdzie 23 kwietnia 1810 roku ochrzczony został Fryderyk Chopin. Tu właśnie, w przepięknie odrestaurowanej świątyni Towarzystwo organizuje letnie koncerty. Odbywają się one w każdą niedzielę lipca i sierpnia o godz. 13.15, po głównej mszy św. Z recitalami chopinowskimi występują znakomici polscy pianiści.

    

W latach 2019-2021

Letnie koncerty chopinowskie

w Bazylice św. Jana Chrzciciela w Brochowie

dofinansowano ze środków

Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

w ramach programu „Muzyka” realizowanego przez

Instytut Muzyki i Tańca



Letnie koncerty współfinansowano ze środków Gminy Brochów

 

25 sierpnia

GABRYŚ & QUINN PIANO DUO

Program:

Fryderyk Chopin
(1810-1849)
Ballada g-moll op. 23

Władysław Żeleński
(1837-1921)
„Idylla” H-dur op. 63 nr 2
2 Mazurki op. 31
cis-moll nr 1
A-dur nr 2

Stanisław Moniuszko
(1819-1972)
Polonez Koncertowy A-dur
Kontredanse I-VI
Tance góralskie z opery „Halka”

Maurice Ravel
(1875-1937)
Suita „Moja matka gęś”
I.Pawana Śpiącej Królewny
II.Tomcio Paluch
III.Brzydulka, Cesarzowa Pagód
IV.Rozmowy Pięknotki z Potworem
V.Zaczarowany ogród

George Gershwin
(1898-1937)
3 Preludia
1.Allegro ben ritmato e deciso
2.Andante con moto e poco rubato
3.Agitato


Duet fortepianowy Gabryś&Quinn Piano Duo został założony w 2013 roku przez dwie pianistki – dr hab. Marię Gabryś-Heyke i dr Monikę Quinn. Od lat łączy je przyjaźń i wspólna droga artystyczna. Obydwie są absolwentkami klasy fortepianu prof. Teresy Manasterskiej w PLM im. Zenona Brzewskiego w Warszawie oraz Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina, obecnie Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie pracują na stanowiskach profesora UMFC i adiunkta. Artystki są laureatkami wielu nagród solowych na krajowych i międzynarodowych konkursach pianistycznych, swoją edukację uzupełniały na kursach mistrzowskich i studiach podyplomowych w Polsce i za granicą.

 

Jako duet fortepianowy koncertowały w Polsce (m.in. w Filharmonii Narodowej w Warszawie, w Filharmonii Olsztyńskiej oraz w Filharmonii Gorzowskiej), a także w Szwajcarii. Obszerny repertuar zespołu obejmuje kompozycje na cztery ręce i dwa fortepiany od baroku do czasów współczesnych. W centrum zainteresowań pianistek znajduje się muzyka epoki romantyzmu oraz twórczość kompozytorów XX i XXI wieku.


18 sierpnia

KAROLINA NADOLSKA / fortepian /
 KAMILA WĄSIK-JANIAK / skrzypce /

Program:

Fryderyk Chopin
(1810-1849)
Walc Es-dur op. 18

4 Mazurki
h-moll op. 30 nr 2
fis-moll op. 59 nr 3
fis-moll op. 6 nr 1
D-dur op. 33 nr 3

Henryk Wieniawski
(1835-1880)
Polonez D-dur op. 4

Ignacy Jan Paderewski
(1860-1941)

Sonata a-moll na skrzypce i fortepian op. 13
I.Allegro con fantasia
II.Intermezzo – Andantino
III.Finale – Allegro molto quasi presto


Karolina Nadolska swą osobowość artystyczną wykształciła pod kierunkiem prof. Katarzyny Popowej-Zydroń i podczas studiów w warszawskim Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina pod kierunkiem prof. Piotra Palecznego (fortepian) i prof. Krystyny Makowskiej-Ławrynowicz (kameralistyka), które ukończyła z wyróżnieniem w 2009.  Brała też udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez słynnych pedagogów.  W rou 2017 otrzymała tytuł doktora sztuk muzycznych. Koncertowała w Polsce, całej Europie, w USA, Japonii, Australii i Argentynie. Jest laureatką czołowych nagród i finalistką wielu międzynarodowych konkursów pianistycznych w Europie i Korei.  W 2015 r. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina wydał płytę CD z jej chopinowskimi interpretacjami.  W 2018 r. została zaproszona do Jury Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w Budapeszcie.  Pianistka łączy solową i kameralną działalność koncertową z pracą na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie jako adiunkt w klasie prof. Palecznego.

 

Kamila Wąsik-Janiak jest absolwentką Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.  Studia w klasie znakomitego skrzypka i pedagoga, prof. Romana Lasockiego, ukończyła z wyróżnieniem w 2010 r.  Osiem lat poźniej uzyskala stopień doktora sztuk muzycznych.  Jest zdobywczynią licznych nagród na ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach.  Artystka  brała udział w prestiżowych wydarzeniach muzycznych w Polsce, Niemczech i na Białorusi.   Występowała z większością filharmonii w Polsce, w tym z Orkiestrą Filharmonii Narodowej i Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, współpracując ze znakomitymi dyrygentami.  Jako kameralistka nagrała płytę z muzyką Szymanowskiego i Ravela (2009).  W  2016 roku wzięła udział w nagraniu płyty Joanna Freszel Real Life Song, która otrzymała nagrodę Le Orphees d’Or – Prix de la SACD, a płyta Musica profana 1 z kompozycjami Pawła Łukaszewskiego otrzymała nagrodę fonograficzną Fryderyk 2017.  Dokonała wielu światowych prawykonań utworów koncertowych, kameralnych i solowych.  Od 2015 roku współpracuje z Hashtag Ensemble.  Jest asystentką na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.


11 sierpnia

Agata Igras – flet
Rafał Mokrzycki – fortepian

Program:

Charles-Marie Widor
(1844 – 1937)
Suite Florentine (1919)
– transkr. Rien de Reede

1. Cantilena
2. Alle Cascine
3. Morbidezza
4. Tragica

Suita na flet i fortepian op. 34

1. Moderato
2. Scherzo
3. Romance
4. Final

Francis Poulenc
(1899 – 1963)
Sonata na flet i fortepian FP 164
1. Allegro malinconico
2. Cantilena
3. Presto giocoso

Fryderyk Chopin
(1810 – 1849)
Pieśn „Życzenie” op. 74 nr 1
– transkr. W. Królikowski

Ian Clarke
(1964 – )
Hypnosis


Agata Igras to wszechstronna flecistka z ponad 20-letnim doświadczeniem, która koncertowała w blisko 40 krajach, na 4 kontynentach, odnosząc sukcesy jako solistka, kameralistka i muzyk orkiestrowy. Przez lata pierwsza flecistka orkiestry Sinfonia Varsovia, aktualnie współpracuje z orkiestrami Sinfonietta Cracovia oraz NFM Leopoldinum, a także współtworzy unikalny sekstet fortepianowy – Gruppo di Tempera.  Ma na swoim koncie 4 solowe płyty, kilka płyt kameralnych oraz kilkadziesiąt jako członek orkiestry. Doktor habilitowany sztuk muzycznych, absolwentka Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Laureatka wielu konkursów muzyki solowej i kameralnej. Wieloletnia stypendystka Ministra Kultury i Sztuki.  Obecnie adiunkt na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, regularnie zapraszana do prowadzenia lekcji mistrzowskich i wykładów dla flecistów oraz kompozytorów, m.in.w Gruzji, Turcji, Rumunii, Armenii i oczywiście w Polsce.

 

Rafał Mokrzycki jest zwycięzcą Valletta International Piano Competition na Malcie (2017).  Był również wielokrotnie nagradzany na innych konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych. Artysta występował w Filharmonii Narodowej w Warszawie, Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, Filharmonii Opolskiej i Filharmonii Lwowskiej.  Pianista jest zapraszany do udziału w licznych festiwalach, m.in Festiwalu im. I.J. Paderewskiego w Warszawie, Valletta Piano Festival na Malcie, Gulangyu Music Week w Xiamen w Chinach, Sacrum non Profanum w Trzęsaczu i wielu innych. Występował w licznych krajach Europy oraz w Chinach, a jego bogaty repertuar obejmuje utwory od baroku po współczesność.  Absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, w 2019 r. ukończył z wyróżnieniem Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu.


4 sierpnia

PIOTR CEGIELSKI / skrzypce /
MARÍA MÁRQUEZ TORRES / fortepian /

Program:

Fryderyk Chopin
/1810-1849/
Nokturn cis-moll op. posth.
(oprac. na skrzypce i fortepiano Radionow)

Mazurek C-dur op. 67 nr. 3
(oprac. na skrzypce i fortepiano Udo Wessipe)

Isaac Albeniz
/1860-1909/
Tango
Sevilla
Malagueña

Pablo Sarasate
/1844-1908/
Malagueña na skrzypce i fortepian

Manuel de Falla
/1876-1946/
Nana (z suity hiszpańskiej)
(oprac. na skrzypce i fortepian P. Kochański)

Taniec Hiszpański z opery La Vida Breve
(oprac. na skrzypce i fortepian F. Kreisler)

Ernesto Lecuona
/1895-1963/
Córdoba
Malagueña

Pablo Sarasate
Romanza Andaluza
Zigeunerweisen


Piotr Cegielski ukończył specjalną szkołę muzyczną we Lwowie, Konserwatorium Muzyczne im. Czajkowskiego w Moskwie, jako ostatni uczeń Dawida Ojstracha (1975), i studia podyplomowe w Konserwatorium Muzycznym im.  Czajkowskiego w Kijowie w klasie prof. Bohodara Kotorowicza. Podjął pracę pedagogiczną w tej uczelni, równocześnie pracując jako pierwszy skrzypek w Państwowej Orkiestrze Filharmonii Kijowskiej oraz jako solista i koncertmistrz Orkiestry Państwowego Teatru Opery i Baletu im. Szewczenki w Kijowie. Jest laureatem II nagrody Ogolnoukraińskiego Konkursu Skrzypcowego im. Łysienki w Charkowie (1979).  Od 1991r. piastuje stanowisko koncertmistrza Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej w Warszawie, z którą koncertował w wielu krajach Europy, w USA, Japonii, Korei Południowej.  Występuje również jako solista i kameralista.  Jako kameralista dokonał licznych nagrań w kraju i za granicą. W składzie tria fortepianowego „Trinity” (Mari Terashima, Piotr Cegielski, Kazimierz Koślacz) uczestniczył w otwarciu Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Kameralnej w Nagoya (1997), jako solista i kameralista uczestniczył w koncertach Festiwalu Muzyki Współczesnej „Contrasts” (2007, 2008, 2009) oraz „Wirtuozi” (2006) we Lwowie. W 1998r. wystąpił w Warszawskim Teatrze Wielkim, wykonując partie solowe w Koncercie d-moll na dwoje skrzypiec J.S. Bacha razem z Nigelem Kennedym z towarzyszeniem Orkiestry Kameralnej Filharmonii Narodowej.

 

María Márquez Torres ukończyła studia licencjackie na Wydziale Muzyki w Conservatorio Superior de Musica Salvador Segui de Castellón (Hiszpania) pod kierunkiem prof. Leonela Moralesa, studia magisterskie na Wydziale Fortpianu na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina pod kierunkiem prof. Jerzego Romaniuka i dr Ramiro Sanjinesa oraz studia podyplomowe na tej uczelni pod kierunkiem tych samych pedagogów. Uczęszczała też na warsztaty, seminaria i klasy mistrzowskie w Polsce i za granicą (Filadelfia, USA).  Dała ponad 150 recitali w Polsce i Hiszpanii.  W latach 2016-2017 odbyła tourne ze spektaklem „Upiór w Operze” wraz z Deborah Sasson – łącznie 58 występów w Austrii, Szwajcarii i Niemczech.  Występuje także jako członek trzech duetów – Duo Mainake (obój, fortepian) – trasa koncertowa w Andaluzji, Duo Cervantes (fortepian na cztery ręce) – trzy trasy koncertowe w Meksyku i USA, oraz Duo Biznaga (sopran, fortepian).  Pracuje również jako pedagog – uczy gry na fortepianie i kształcenia słuchu w Szkole Muzycznej w Lesznowoli, gry na fortepianie i muzyki w Academia Vivaldi of Castellon (Hiszpania) oraz zapisu nutowego i teorii muzyki dla dzieci i dorosłych.


28 lipca

JUSTYNA GALANT / fortepian /
FILIP WOJCIECHOWSKI / fortepian /

Program:

Fryderyk Chopin
/1818-1849/
Preludium Des-dur op. 28 nr 15
Fantazja Impromptu cis-moll op.posth
Dwa walce z op. 64
cis-moll nr 2
Des-dur nr 1

Fryderyk Chopin
Nokturn Fis-dur op.15 nr 2
2 Etiuda z op. 10
c-moll nr 12
es-moll nr 6
Polonez As-dur op. 53

Johann Sebastian Bach
/1685-1750/
Chorał „Jesus bleibet meine Freude”

Wolfgang Amadeus Mozart
/1756-1791/
Sonata B-dur

Claude Debussy
/1862-1918/
Claire de lune

Fryderyk Chopin
Wariacje D-dur


Justyna Galant studiowała w Akademii Muzycznej w Łodzi pod kierunkiem prof. Janusza Grzelązki oraz prof. Kazimierza Gierżoda otrzymując dyplom z wyróżnieniem w 1994 r.  Pierwsze nagrody na konkursach i festiwalach muzycznych pianistka zdobyła już w okresie szkolnym.  Była stypendystką Ministerstwa Kultury i Sztuki oraz rządu francuskiego. W roku 1995 ukończyła studia pianistyczne w Paryżu w Ecole Normale de Musique pod kierunkiem prof. Victorii Melki i otrzymała dyplom tej uczelni z wyróżnieniem.  W latach 1996-1998 studiowała w Szwajcarii w Konservatorium für Musik und Theater w Bernie, w klasie fortepianu Tomasa Herbuta i kameralistyki Eriki Radermacher. Uczestniczyła w  kursach mistrzowskich prowadzonych przez Tatianę Szebanową, Halinę Czerny-Stefańską i Rudolfa Buchbindera.  W 2002 roku artystka założyła fortepianowe Trio Galant. Zarówno jako solistka jak i kameralistka Justyna Galant koncertuje w kraju i za granicą, m.in.  we Francji, Niemczech, Szwajcarii, Włoszech, Finlandii, Chinach i Japonii.  Prowadzi też działalność pedagogiczną – jest kierownikiem sekcji w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Karola Szymanowskiego w Warszawie i wykładowcą na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

 

Filip Wojciechowski jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie fortepianu prof. Bronisławy Kawalla.  Artysta zdobył wiele nagród na konkursach pianistycznych, m.in. w Paryżu (Konkurs im.Claude Kahna), w Darmstad (Europejski Konkurs Chopinowski) oraz w Warszawie, gdzie otrzymał nagrodę specjalną na XIII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. F. Chopina.  Występował z recitalami na całym świecie w tak renomowanych salach jak Filharmonia Berlińska, Opera House w Monte Carlo, Tokyo International Forum, Studio S-1 im. W. Lutosławskiego w Warszawie.  Artystyczna działalność pianisty została uhonorowana m.in. nagrodami w postaci stypendiów Ministerstwa Kultury i Sztuki, Towarzystwa im. F. Chopina w Warszawie, firmy Yamaha oraz ”Medalem Młodej Sztuki” w Poznaniu. W swoim dorobku artystycznym posiada liczne nagrania dokonane dla Polskiego Radia i Telewizji oraz wytwórni płytowych, m.in. japońskiej ”Denon” i polskiej Dux.  Filip Wojciechowski jest również uznanym pianistą jazzowym.

Duet fortepianowy małżeństwa Justyny Galant i Filipa Wojciechowskiego rozpoczął działalność w 1996 roku na Międzynarodowym Festiwalu Schubertowskim w Bern w Szwajcarii.  Pianiści występują w prestiżowych festiwalach muzycznych w kraju oraz w Niemczech, Francji, Szwajcarii i na Węgrzech.

21 lipca

ANDRZEJ KARAŁOW / fortepian /
PABLO SÁNCHEZ-ESCARICHE GASCH / saksofon /

Program:

Fryderyk Chopin
/1810-1849/
Nokturn Fis-dur op. 15 nr 2

Mazurki op. 56

H-dur nr 1
C-dur nr 2
c-moll nr 3

Karol Szymanowski
/1882-1937/
Słopiewnie op. 46 bis
(transkrypcja na saksofon sopranowy i fortepian)

1. Słowisień
2. Zielone Słowa
3. Św. Franciszek
4. Kalinowe Dwory
5. Wanda

William Albright
/1944-1998/
Sonata na saksofon altowy i fortepian (1984)

1. Two-Part Invention
2. La follia nuova: a lament for George Cacioppo
3. Scherzo „Will o’ the wisp”
4. Recitative and Dance


Pablo Sánchez-Escariche Gasch pochodzi z hiszpańskiej Sewilii. Jest absolwentem tamtejszego Conservatorio Superior de Música Manuel Castillo (klasa saksofonu). Następnie swoje umiejętności doskonalił w konserwatorium w Wersalu. Zdobył tytuł magistra w klasie saksofonu dra hab. Pawła Gusnara, prof. UMFC. Obecnie jest asystentem dra Pawła Gusnara. Laureat wielu konkursów: zdobył m.in. III nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Saksofonowym im. Adolphe’a Sax’a w L’Haÿ-les-Roses (Francja) i II lokatę w Konkursie organizowanym w ramach Ogólnopolskiego Festiwalu Saksofonowego „New Art Sax” we Wrocławiu. Wykonuje zarówno muzykę klasyczną jak i współczesną. Występuje podczas licznych festiwali w Hiszpanii, Francji, Holandii i Polsce. Współpracował z Orkiestrą Polskiego Radia, Sinfonią Varsovią i z Orquesta Sinfónica de Navarra w Hiszpanii. Obecnie współpracuje z pianistą Andrzejem Karałowem, z którym nagrał płytę z utworami m.in. Paula Hindemitha, Karola Szymanowskiego i Williama Albrighta.  Prowadzi warsztaty podczas kursów mistrzowskich w Polsce, Czechach i Hiszpanii.  

 

Andrzej Karałow – kompozytor, pianista, improwizator, doktor sztuk muzycznych – wykłada na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, którego jest absolwentem (prof. Stanisława Moryto – kompozycja, prof. Bronisława Kawalla – fortepian). Swoje umiejętności  pianistyczne i kompozytorskie kształcił pod kierunkiem znanych mistrzów na kursach mistrzowskich  w Oxfordzie, Montrealu, Walencji, Bergen, Imoli, Lipsku i Dusznikach.  Laureat ogólnopolskich  i międzynarodowych konkursów pianistycznych oraz kompozytorskich.  Mimo że głównie wykonuje muzykę poważną, jest otwarty na eksperymenty w zakresie muzyki elektronicznej i alternatywnej.  W swym dorobku ma płytę „After All” (Requiem Records)  nagraną w duecie z saksofonistą Pablo Sanchez-Escariche Gasch z utworami m.in. Szymanowskiego, Hindemitha i Albrighta oraz album „Wir” z elektro-akustycznymi improwizacjami, nagraną w duecie z Jerzym Przeździeckim.  Jego utwory i interpretacje zostały wydane na kilkunastu albumach przez Ablaze Records (Australia-USA), DUX i Requiem Records.   Jego utwory wykonywane są na koncertach i festiwalach w Europie, USA, Kanadzie i Australii.  Jako solista koncertuje w prestiżowych salach w kraju i za granicą, a także występuje z towarzyszeniem renomowanych orkiestr symfonicznych. 


14 lipca

LILIANNA ZALESIŃSKA /mezzosopran/
 PIOTR SZYMANOWICZ /fortepian/

Program:

Fryderyk Chopin
(1810-1849)
Pieśni z opusu 74
Piosnka litewska / L.Osiński na podstawie litewskiej pieśni ludowej
Pierścień /S.Witwicki
Narzeczony /S.Witwicki
Moja pieszczotka /A.Mickiewicz

Dwa walce z op. 34
a-moll nr 2
F-dur nr 3

Maria Szymanowska
(1789-1831)
Se spiegar potessi o Dio / poeta nieznany
Ballade / poeta nieznany
Romance du saule / według Szekspira
Świtezianka / A. Mickiewicz

Franciszek Liszt
(1811-1886)
Im Rhein, im schönen Strome /H.Heine
Es muss ein wunderbares sein /O.von Radwitz

Stanisław Moniuszko
(1819-1872)
Dary/J.Czeczot
Prząśniczka /J.Czeczot
Trzech budrysów /A.Mickiewicz

Fryderyk Chopin

Polonez As-dur op. 53

Pieśni z opusu 74
Precz z moich oczu /A.Mickiewicz
Śliczny chłopiec /B.Zaleski
Życzenie /S.Witwicki


Lilianna Zalesińska jest jedną z najlepszych interpretatorek pieśni. Śpiewała na tak znanych festiwalach, jak m. in. Warszawska Jesień, który dwukrotnie otwierała, Festiwal w Łańcucie, International Izmir Festival, gdzie wystąpiła obok takich gwiazd jak Yo-Yo Ma, czy Silk Road Ensemble, Festiwal Rossiniego, Max Reger Tage, Les Heures Romantiques, Unesco Proms Łódź Czterech Kultur, Festiwal Trzy-Czte-Ry, Festiwal Liszta itd. Brała udział w prapremierach utworów współczesnych, m. in. w słynnym  Konzerthaus w Wiedniu, czy na festiwalu SIMN, którego była gościem specjalnym. Występowała w spektaklach operowych w Austrii i w Niemczech, m. in. w pierwszym niemieckojęzycznym wystawieniu opery „Ottone” Händla w reżyserii słynnego Harrego Kupfera, czy w prapremierze belcantowej opery Balducciego „Boabdil – Re di Granata”, w której kreowała partię tytułową. W Polsce wystąpiła ostatnio w operze B. Brittena  “Dokręcanie śruby” oraz w koncertowym wystawieniu opery Debussy”ego „Peleas i Melizanda”, gdzie śpiewała wraz z Olgą Pasiecznik i Armandem Noguerą.

 

Ukończyła z wyróżnieniem Wydział Pieśni i Oratoriów  Uniwersytetu Muzycznego w Wiedniu, który wraz z nowojorską  Juilliard School jest na pierwszym miejscu najlepszych uczelni muzycznych na świecie, jak również z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Łodzi. W zakresie  duetów pieśniarskich doskonaliła warsztat w Konserwatorium Królewskim w Brukseli. Ukończyła także historię sztuki na Uniwersytecie Warszawskim.

 

Piotr Szymanowicz – pianista kameralista, coach wokalny, związany z Filharmoniami Łódzką i Narodową. Studiował u prof. Marii Koreckiej-Soszkowskiej oraz w Brukseli i w Wiedniu.

 

Obydwoje artyści to uznany duet, który zdobył I. miejsce w Międzynarodowym Konkursie dla Duetów Pieśniarskich w Niemczech. Duet wystąpił m. in. w Stambule, podczas Święta Niepodległości w Helsinkach, na otwarciu Akademii Kameralistyki we Francji, w Salonie Polskim w Pradze, na zakończenie Roku Lutosławskiego w Wiedniu, w Wilnie na festiwalu św. Krzysztofa itd. Duet miał zaszczyt wykonać recital w dniu 100. urodzin Andrzeja Panufnika, w obecności Lady Camilli Panufnik.


7 lipca

JOANNA ŁAWRYNOWICZ-JUST / fortepian /
JÓZEF KOLINEK / skrzypce /

„Siła muzycznej tradycji”

 

Program:

Józef Elsner
/1769-1854/
2 Polonezy na skrzypce i fortepian
D-dur
Es-dur

Fryderyk Chopin
/1810-1849/
2 Polonezy op.posth.
g-moll
B-dur

Polonez fis-moll op. 44

Mazurek h-moll op. 33 nr 4
(oprac. na skrzypce i fortepian Joseph Ebner)

Mazurek a-moll op. 67 nr 4
(oprac. na skrzypce i fortepian Antoni Cofalik)

Józef Elsner
Sonata F-dur na skrzypce i fortepian
1.Alegro
2.Andante
3.Rondo. Allegretto

Stanisław Moniuszko
/1819-1872/
2 Pieśni w oprac. na skrzypce i fortepian
Pieśń żołnierska
Prząśniczka


 Joanna Ławrynowicz-Just urodziła się w rodzinie o wielopokoleniowych tradycjach muzycznych. Naukę gry na fortepianie rozpoczęła w czwartym roku życia.  Ukończyła z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Teresy Manasterskiej. Po studiach kontynuowała naukę u prof. Haliny Czerny-Stefańskiej.  Laureatka wielu prestiżowych międzynarodowych konkursów pianistycznych,  od wielu lat prowadzi bogatą działalność koncertową jako solistka i kameralistka w Europie, Azji, obu Amerykach i Nowej Zelandii.   Wystąpiła też w wielu prestiżowych koncertach z towarzyszeniem znakomitych orkiestr i wybitnych dyrygentów. Nagrała ponad 40 albumów płytowych. Większość zarejestrowanych przez artystkę utworów to światowe premiery fonograficzne. Jej płyty są wysoko cenione przez melomanów i krytyków muzycznych na całym świecie.  Prowadzi seminaria i kursy w Polsce, USA (Uniwersytet w Bloomington), Chinach, na Litwie, we Francji (Paryż, konserwatorium Boulogne Billancourt). Juror wielu konkursów krajowych. Pracuje też na stanowisku profesora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

 

Józef Kolinek ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Łodzi w klasie skrzypiec prof. Zenona Płoszaja.  Przez 25 lat był skrzypkiem dwóch czołowych polskich orkiestr kameralnych: Polskiej Orkiestry Kameralnej Jerzego Maksymiuka i Orkiestry Sinfonia Varsovia Yehudi Menuhina.  Wykonał z nimi ponad 2500 koncertów w najbardziej prestiżowych salach koncertowych świata.  Nagrał ponad 130 płyt z arcydziełami kameralnymi i symfonicznymi, z których wiele zdobyło nagrody.  Od 1996 r. do chwili obecnej jest skrzypkiem i menadżerem Kwartetu Prima Vista.   Kwartet wykonuje rocznie 60 koncertów w Polsce, Europie, Azji i Ameryce Północnej.  Józef Kolinek jest twórcą i dyrektorem artystycznym festiwali muzyki kameralnej w Polsce.  Jest wiceprezesem Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego im. Stanisława Moniuszki.  Za swą działalność artystyczną i organizatorską w dziedzinie muzyki kameralnej został kilkakrotnie nagradzany, w tym Medalem „Gloria Artis”.



Letnie recitale chopinowskie w Bazylice św. Jana Chrzciciela w Brochowie – 2018


Letnie recitale Chopinowskie w Bazylice św. Jana Chrzciciela w Brochowie – 2017

Galeria

Kazimierz Gierżod – 9.07.2017

Joanna Ławrynowicz – 16.07.2017

Monika Rosca – 23.07.2017

Joanna Szczepaniak – 30.07.2017

Anna Maria Stańczyk – 6.08.2017

Tokiko Kobayakawa – 13.08.2017

Anna Hajduk – 20.08.2017

Aleksander Krukowski – 27.08.2017

 

ROK 2016

LETNIE KONCERTY CHOPINOWSKIE W BAZYLICE ŚW. JANA CHRZCICIELA W ROKU 2016 ODBYWAJĄ SIĘ DZIĘKI pomocy ks. Pawła Olszewskiego – proboszcza parafii św. Jana Chrzciciela oraz DOFINANSOWANIU ZE ŚRODKÓW:

 

MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO

SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO

 

 

SAMORZĄDU GMINY BROCHÓW

 

Patronat medialny zapewniają:


Brochów – 2016

3 LIPCA 2016 r.
ANDRZEJ WIERCIŃSKI

PROGRAM
Bach-Siloti
Preludium h-moll BWV 855a

Wolfgang Amadeus (1756-1791)
Mozart Sonata A-dur KV 331
1.Andante grazioso (Temat z wariacjami)
2. Menuetto-Trio
3. Alla turca. Allegretto

Fryderyk Chopin (1810-1849)
Scherzo cis-moll op. 39
Scherzo b-moll op. 31

Bach-Busoni
Chaconne z II Partity d-moll BWV 1004 na skrzypce solo

Andrzej Wierciński urodził się w 1995 roku. Naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku 6 lat pod kierunkiem Ramiro Sanjinesa, a następnie prof. Anny Jastrzębskiej-Quinn. Obecnie jest studentem I roku Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie fortepianu prof. Wojciecha Świtały.

Swoje umiejętności doskonalił na kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych pedagogów: Katarzynę Popową-Zydroń, Wojciecha Świtałę, Andrzeja Jasińskiego, Waldemara Wojtala. W 2012 roku uczestniczył w kursie pianistycznym Morningside Music Bridge w Calgary.

Jest laureatem krajowych i międzynarodowych konkursów pianistycznych: I nagroda na Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina (Warszawa, 2015), I nagroda, złoty medal oraz specjalne zaproszenie na festiwal pianistyczny w Kolonii oraz koncerty w prestiżowych salach świata na X Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim Chopin Golden Ring (Słowenia, 2014), III nagroda oraz specjalne zaproszenie na koncerty w Polsce na III Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Halina Czerny-Stefańska in Memoriam (Poznań, 2014), I nagroda oraz specjalne zaproszenie na koncert do Hiszpanii (Majorka) i specjalne zaproszenie na koncert do Polski (Duszniki-Zdrój) na VI Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim (Budapeszt, 2014). Ponadto jest finalistą oraz zdobywcą nagrody specjalnej dla najlepszego pianisty z Polski na X Międzynarodowym Chopinowskim Konkursie Pianistycznym w Darmstadt (Niemcy, 2013).

Zwycięstwo w tegorocznym Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina zapewniło mu automatyczne wejście do pierwszego etapu XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w październiku 2015 roku, z pominięciem eliminacji.
Andrzej Wierciński koncertował wielokrotnie w Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie, w Domu Urodzenia Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli oraz w innych prestiżowych miejscach w Polsce i za granicą, m.in. w Rosji, Niemczech, Kanadzie.

PROGRAM
Domenico Scarlatti (1685-1757)
4 Sonaty ze zbioru „Essercizi per gravicembalo”
E-dur
E-dur
d-moll
F-dur

Robert Schumann (1810-1856)
Arabeska C-dur op. 18

Ferenc Liszt /1811-1886/
Marzenia miłosne – Nokturn As-dur nr 3

Fryderyk Chopin /1810-1849/
Walc As-dur op. 42
Ballada g-moll op. 21

Monika Rosca
Ukończyła z wyróżnieniem studia na Akademii Muzycznej w Łodzi w 1985 roku i została asystentką, a następnie adiunktem w klasie fortepianu prof. Tadeusza Chmielewskiego.
Dalszym źródłem jej inspiracji wykonawczych były kursy mistrzowskie u prof. Rudolfa Kerera i prof. Ryszarda Baksta. Była stypendystką Towarzystwa im. Fryderyka Chopina. Jest laureatką wielu międzynarodowych i krajowych konkursów pianistycznych; m.in. Rina Sala Gallo w Monza we Włoszech, Konkursie Pianistów i Wokalistów im. Marii Callas w Atenach, Ogólnopolskiego Konkursu Muzyki Kameralnej Konkursu Pianistycznego im. Miłosza Maginaw Paryżu.
Wiele koncertowała w Europie, brała udział w festiwalach pianistycznych w Dusznikach, Antoninie, Łodzi, Bordeaux, Bergerac i Tiranie. Występowała także poza Europą; m.in. w Japonii, Korei Płd., Indonezji, Indiach, Australii i w USA.
Nagrywała dla Polskiego Radia i Telewizji; Polskie Nagrania wydały jej płytę z utworami J. S. Bacha, W. A. Mozarta i L. van Beethovena. Od lat podczas swych pobytów w Polsce występuje w Zelazowej Woli, Łazienkach Królewskich i w Pałacu Ostrogskich w Warszawie, a także w Pałacach Radziwiłłów w Nieborowie i Antoninie.
Uznaniem cieszą się jej recitale dla Towarzystwa im. Fryderyka Chopina i Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego w Warszawie.

 

 

17 LIPCA 2016 r.
PRZEMYSŁAW LECHOWSKI

PROGRAM
Fryderyk Chopin /1810-1849/
Nokturn Es-dur op. 9 nr 2
Mazurek cis-moll op. 6 nr 2
Mazurek h-moll op. 33 nr 4
Walc cis-moll op. 64 nr 2
Nokturn E-dur op. 62 nr 2
Scherzo b-moll op. 31

Claude Debussy /1862-1918/
Preludia:
Danseuses de Delphes/Tancerki Delfickie
Le vent dans la plaine/Wiatr na równinie
Les sons et les parfums tournent dans l’air du soir/
Dźwięki i wonie krążą w wieczornym powietrzu
La Cathedrale engloutie/Zatopiona katedra
La dance de Puck/Taniec Pucka
Minstrels/Minstrele

 

 

24 LIPCA 2016 r.
ANNA MARIA STAŃCZYK

PROGRAM
Fryderyk Chopin /1810-1849/
4 Mazurki
F-dur op. 68 nr 3
C-dur op. 24 nr 2
a-moll op. 68 nr 2
B-dur op. 7 nr 1
Nokturn b-moll op. 9 nr 1
Scherzo b-moll op. 31
Nokturn cis-moll op. posth.

Edvard Grieg /1843-1907/
4 utwory z cyklu „Utwory liryczne”
Wesele w Troldhaugen op. 65 nr 6
Arietta op. 12 nr 1
Kartka z Albumu op. 12 nr 7
Figlarz op. 71 nr 3
Suita nr 1 „Peer Gynt” op. 46
Poranek
Śmierć Azy
Taniec Anitry
W grocie Króla Gór

Anna Maria Stańczyk studiowała w Warszawie pod kierunkiem takich profesorów jak Maria Zubelewicz-Bojar, Maria Poniatowska, Jan Ekier, Bronisława Kawalla oraz w Londynie u Louisa Kentnera, z którym później koncertowała, grając na dwa fortepiany.
Występowała w Europie, w obu Amerykach, Azji i Afryce. Grała w słynnych salach koncertowych zarówno solo, jak i z orkiestrami, m.in. w Filharmonii Narodowej w Warszawie, w Van Lear Hall w Jerozolimie, Filharmonii w Odessie, St. Lawrence Centre w Toronto, w londyńskich Wigmore Hall i Queen Elizabeth Hall oraz w nowojorskiej Carnegie Hall.
Pianistka otrzymała wiele nagród, w tym:
Medal Franciszka Liszta, przyznawany przez rząd węgierski za wybitne interpretacje muzyki tego kompozytora;
Nagrodę Ministerstwa Kultury za Zasługi dla Kultury Polskiej;
Platynowe Płyty od Polskich Nagrań za CD „Anna Maria Stańczyk Plays Liszt” oraz od Polskich Nagrań Edition za CD „24 Classic Hits”.
Nagrała płyty dla wielu wytworni fonograficznych, m. in. album pt. „Polska” wydany przez Polonia Records i album z muzyką Karola Szymanowskiego wydany przez brytyjską firmę Gemini Sound. Dokonała nagrań dla Polskiego Radia, Telewizji Polskiej, Anglia Television i CBC/Radio-Canada.
W Wielkiej Brytanii stworzyła „Wędrującą Szkołę Pianistyczną”, którą prowadziła przez wiele lat. Była współzałożycielem i dyrektorem artystycznym Archway Trust, organizacji zajmującej się pomocą dla utalentowanych pianistów.
Artystka jest członkiem-założycielem i dyrektorem artystycznym Międzyna-rodowego Festiwalu Pianistycznego „Floralia Muzyczne – Muzyka w Kwiatach” w Powsinie. W tym roku odbyła się 21 edycja Festiwalu.
Anna Maria Stańczyk prowadzi kursy mistrzowskie oraz zasiada w jury międzynarodowych konkursów pianistycznych.

 

 

31 LIPCA 2016 r.
PAMELA HOWLAND

 

 

10 LIPCA 2016 r.
MONIKA ROSCA

Program
Fryderyk Chopin /1810-1849/
Mazurek B-dur op. 7 nr 1
Mazurek e-moll op. 17 nr 2
Mazurek a-moll op. 17 nr 4
Mazurek h-moll op. 30 nr 2
Walc As-dur op. 69 nr 1
Preludium Des-dur op. 28 nr 15
Nokturn b-moll op. 9 nr 1
Nokturn cis-moll op. 27 nr 1
Fantaisie-Impromptu op. 66

John Newton /1725-1807/
Składanka oparta na temacie „Amazing Grace” (aranżacja Howland)

George Gershwin /1898-1937/
Trzy Preludia (1926)
I. Allegro ben ritmato e deciso
II. Andante con moto e pocu rubato
III. Allegro ben ritmato e deciso
Summertime – aria z opery Porgy and Bess (1935) (aranżacja Howland)

Pamela Howland jest uzdolnioną amerykańską pianistką posiadającą tytuł “Artysty Steinwaya”. Jest doktorem sztuki muzycznej z zakresu wykonawstwa fortepianowego i literatury fortepianowej. Doktorat uzyskała w Eastman School of Music w Rochester w stanie Nowy Jork. Muzykę klasyczną wykonuje tak żywo i z taką energią, iż słuchają jej osoby w każdym wieku i pochodzące z różnych środowisk.
Występowała na terenie całych Stanów Zjednoczonych jako solistka i kameralistka. Wielokrotnie odbywała tournee po Polsce, wystąpiła z koncertami w Ameryce Południowej (Kolumbia), a także w Paryżu i Wiedniu (koncerty afiszowane). Jako solistka wystąpiła w transmitowanych na żywo audycjach Narodowego Radia Publicznego w Minnesocie, Nowym Jorku i Karolinie Południowej.
Po raz pierwszy przyjechała do Polski w roku 2006 aby odwiedzić Żyrardów, miejsce gdzie urodził się jej dziadek. Tego lata po raz kolejny gości w Polsce – w ramach programu pod auspicjami Amerykańskiego Departamentu Stanu wykonuje polską i amerykańską muzykę, m. in. w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Warce i Radomiu.
W 2012 roku nakręciła film dokumentalny o życiu Fryderyka Chopina pt. „Wspomnienia o Fryderyku: Geniusz Chopina”, który miał swą premierę na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym „RiverRun” w USA. Artystka ma na swym koncie liczne nagrania (można ich wysłuchać na stronie www.pamelahowland.com).

 

 

7 SIERPNIA 2016 r.
KAZIMIERZ GIERŻOD

Program
Fryderyk Chopin /1810-1849/
Polonez B-dur op. 71 nr 2
Ballada g-moll op. 23
Nokturny op. 27
cis-moll nr 1
Des-dur nr 2
3 Mazurki
e-moll op. 41 nr 1
cis-moll op. 63 nr 3
cis-moll op. 50 nr 3
Andante spianato i Wielki polonez Es-dur op. 22
Kazimierz Gierżod
W roku 1962 ukończył z odznaczeniem Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Margarity Trombini-Kazuro. Swoje umiejętności doskonalił również w Akademii Chigiana w Sienie, gdzie pracował pod kierunkiem prof. Guido Agostiego uzyskując „Diploma di merito”.
W 1964 roku na Festiwalu Młodych Muzyków w Gdańsku otrzymał I nagrodę. Od momentu ukończenia studiów stale koncertuje na terenie Polski i za granicą. Występował w wielu krajach Europy, w Australii, Japonii, Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej, Ameryce Południowej, Kanadzie, Korei Płd., Chinach, Kuwejcie i na Cyprze.
Dokonał licznych nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji oraz rozgłośni zagranicznych, a także dla wytwórni płytowych w Polsce i Niemczech.
Równolegle prowadzi bogatą działalność pedagogiczną w macierzystej uczelni. Wykształcił wielu pianistów polskich i zagranicznych. Jest zapraszany do jury międzynarodowych konkursów pianistycznych, m. in. w Paryżu, Tokio, Kolonii, Sapporo, Warszawie (XIV Konkurs Chopinowski), Lizbonie, Taipei. Od 1988 roku jest profesorem-gościem Uniwersytetu Soai w Osace. Prowadzi kursy interpretacji w wielu krajach Europy i świata.
W latach 1975-87 był dziekanem Wydziału Fortepianu, Klawesynu i Organów, a następnie dwukrotnie został wybrany na stanowisko rektora Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (1987-1993). W latach 1999-2006 kierował II Katedrą Fortepianu. Od roku 1976 organizuje także kursy interpretacji dla pianistów japońskich w Warszawie.
Jest członkiem zarządów wielu fundacji i stowarzyszeń muzycznych. W 2002 roku został prezesem Towarzystwa im. Fryderyka Chopina. Przyczynił się do zjednoczenia ruchu chopinowskiego w Polsce.
Laureat wielu odznaczeń i nagród, w tym ministra Kultury i Sztuki za wybitne osiągnięcia artystyczne i pedagogiczne.

 

 

14 SIERPNIA
ALEKSANDER KRUKOWSKI

Program
Fryderyk Chopin /1810-1849/
Nokturn c-moll op. 48 nr 1
Etiuda c-moll op. 10 nr 12
Walc cis-moll op. 64 nr 2
Walc a-moll op. 34 nr 2
Polonez As-dur op. 53
Mazurek a-moll op. posth.
Scherzo b-moll op. 31

Ferenc Liszt /1811-1886/
Etiuda c-moll nr 8 z cyklu „Etudes d’execution transcendante” (Etiudy najwyższego stopnia trudności)
Vallée d’Obermann (Dolina Obermanna) nr 6 z cyklu “Années de pèlerinage” (Lata pielgrzymki)

Aleksander Krukowski, polsko-amerykański pianista, jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Jerzego Romaniuka, pod którego kierunkiem odbył również studia podyplomowe.
Wielokrotnie koncertował, m. in. w Domu Urodzenia Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli, pod pomnikiem Chopina i w Pałacu na Wyspie w Łazienkach Królewskich, w Warszawskim Towarzystwie Muzycznym, Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina, Teatrze Małym w Warszawie, Zamku Ostrogskich, Pałacu w Wilanowie, w bazylice w Brochowie – miejscu chrztu Chopina, w Lublinie i w wielu innych miastach w Polsce.
Uczestniczył w kilku edycjach Międzynarodowego Festiwalu Pianistycznego „Floralia Muzyczne” w Powsinie k. Warszawy.
W Stanach Zjednoczonych ma za sobą koncerty w ramach Międzynarodowego Festiwalu Sztuki i Muzyki w St. Charles w stanie Illinois, a także recital z okazji 200-lecia urodzin Fryderyka Chopina w Elgin Art Showcase. Wielokrotnie wykonywał recitale dla Fryderyk Chopin Society of Texas w Corpus Christi i Harlingen w Teksasie, jak również wystąpił na Festiwalu Pianistycznym Chicago 2012.
W styczniu 2013 roku został laureatem pierwszej nagrody Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina w Corpus Christi w Teksasie w Stanach Zjednoczonych. Nagrodą w wygranym konkursie było zaproszenie do wykonania recitalu w Carnegie Hall w Nowym Jorku, gdzie zadebiutował w listopadzie 2014 roku.
W lipcu i sierpniu tego roku wykonał serię koncertów we Włoszech, włączając w to dwa recitale na Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym „Via Adriatica” w Vasto, w rejonie Abruzzo.

 

 

21 SIERPNIA
WERONIKA CHODAKOWSKA

Program
Feliks Mendelssohn-Bartholdy /1809-1847/
Variations derieuses d-moll op. 54

Fryderyk Chopin /1810-1849/
2 Impromptus
Fis-dur op. 36
Ges-dur op. 51
Barkarola Fis-dur op. 60

Alberto Ginastera /1916-1983/
I Sonata
Allegro marcato
Presto misterioso
Adagio molto appasionato
Ruvido ed ostinata

Weronika Chodakowska naukę gry na fortepianie rozpoczęła mając 11 lat pod kierunkiem prof. Tatiany Stępniak w Państwowej Szkole Muzycznej I st. im. Fryderyka Chopina. W trakcie nauki w szkole muzycznej II stopnia zdobyła liczne nagrody i wyróżnienia na ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach w Polsce.

W latach 2012-2014 studiowała w klasie prof. Brigitty Wollenweber w Hochschule für Musik Hanns Eisler w Berlinie. Rok później ukończyła z wyróżnieniem licencjat w Hochschule für Musik w Lucernie w klasie prof. Konstantina Lifschitza. Obecnie studiuje na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie fortepianu prof. Elżbiety Tarnawskiej i prof. Ramiro Sanjinesa. Swoje umiejętności doskonaliła też na licznych kursach interpretacji w kraju i za granicą.

W ostatnich latach pianistka często występuje w Polsce (Zamek Królewski, Studio Koncertowe im. Witolda Lutosławskiego i Pałacyk Szustra w Warszawie, Filharmonia Świętokrzyska w Kielcach, Filharmonia Szczecińska) oraz za granicą. Jej bogaty repertuar obejmuje zarówno utwory solowe, jak i utwory wykonywane z towarzyszeniem orkiestry, oraz muzykę kameralną obejmującą wszystkie epoki i style.

W ubiegłym roku Weronika Chodakowska wraz z meksykańską skrzypaczką Melanie Rivera założyła Lutosławski Duo. Repertuar duetu obejmuje utwory Witolda Lutosławskiego, Karola Szymanowskiego, Manuela Ponce’a, Cesara Francka i Maurice’a Ravela.

 

Brochów – 2015

 

Brochów – 2014