ISSN 0208-5992
„ROCZNIK CHOPINOWSKI” to periodyk naukowy wydawany przez Towarzystwo im. Fryderyka Chopina. Pierwszy tom „Rocznika” ukazał się w 1956 roku. Inicjatorami jego wydawania była Rada Naukowa TiFC. Współwydawcą pierwszego tomu było Polskie Wydawnictwo Muzyczne, a pierwszym redaktorem naczelnym został Józef Michał Chomiński. Do 2001 roku opublikowano 25 tomów, po czym nastąpiła siedemnastoletnia przerwa.
Decyzją Zarządu TiFC, dzięki dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury oraz Narodowego Instytutu Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą „Polonika”, periodyk wznowiono w 2018 roku. Zachowano ciągłość w numeracji tomów.
Celem „Rocznika Chopinowskiego” jest prezentacja stanu badań oraz najnowszych kierunków współczesnej chopinologii. „Rocznik” wydawany jest w wersji drukowanej (papierowej). Artykuły publikowane są w języku polskim ze streszczeniami w języku angielskim.
PODSTAWOWE INFORMACJE:
ISSN: 0208-5992
rok założenia: 1956
periodyczność: rocznik
medium: papierowe
format: B5
objętość: ok. 300 stron
język główny: polski
abstrakty: język angielski
RADA REDAKCYJNA
prof. dr Mieczysława Demska-Trębacz (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, profesor emerytowany), prof. dr hab. Zofia Helman (Uniwersytet Warszawski, Instytut Muzykologii, profesor emerytowany), prof. UZ, dr hab. Barbara Literska (Uniwersytet Zielonogórski, prorektor ds. studenckich, profesor UZ), prof. dr hab. Zbigniew Skowron (Uniwersytet Warszawski, Instytut Muzykologii, profesor emerytowany), dr n. hum. Ewa Sławińska-Dahlig (Warszawa, redaktor naczelny, muzykolog, dyrektor generalny TiFC), prof. dr hab. Beniamin Vogel (Szwecja, Uniwersytet w Lund; Uniwersytet Szczeciński, profesor emerytowany), mgr Hanna Wróblewska-Straus (Warszawa, muzykolog, wieloletni dyrektor i kustosz Muzeum Fryderyka Chopina w TiFC)
ADRES REDAKCJI
Towarzystwo im. Fryderyka Chopina
ul. Tamka 43, piętro III
00-355 Warszawa
tel.: (+48) 22 826 65 49
tel./fax: (+48) 22 827 95 89
e-mail: info@chopin.pl
Redakcja merytoryczna i koordynacja:
dr Ewa Sławińska-Dahlig
e-mail: e.slawinska-dahlig@chopin.pl
Tłumaczenia streszczeń na język angielski: John Comber
Skład i łamanie: Agnieszka Kownacka
Korekta: Maria Aleksandrow
Projekt okładki: Piotr Gil
PROCEDURA RECENZYJNA
Wszystkie artykuły nadesłane przez autorów podlegają procedurze recenzyjnej. Recenzentów powołuje wydawca. Artykuły są kierowane do przynajmniej dwóch recenzentów, możliwie najbardziej kompetentnych w tematyce artykułów przygotowywanych do wydania. Recenzja musi zawierać konkluzję, w której recenzent rekomenduje przyjęcie albo nieprzyjęcie tekstu do druku. Do recenzji trafiają artykuły po kwalifikacji merytorycznej i formalnej, przed opracowaniem redakcyjnym. Są to recenzje zewnętrzne, „podwójnie ślepe” – obustronnie anonimowe, z zachowanie zasad poufności (ani autor, ani recenzent nie znają swoich tożsamości). Redakcja dokłada wszelkich starań, aby między recenzentem a autorem nie zachodził konflikt interesów. Recenzenci oceniają teksty, korzystając z formularza dostarczonego przez redakcję. Lista recenzentów jest publikowana w każdym tomie „Rocznika Chopinowskiego” oraz na stronie internetowej. Recenzenci są niezależni, reprezentują różne jednostki naukowe. W przypadku, gdy rekomendacje recenzentów są rozbieżne, redakcja może powołać trzeciego recenzenta lub zasięgnąć opinii członka Rady Redakcyjnej. Wobec ewentualnych zastrzeżeń recenzenta co do artykułu przedstawionego mu do recenzji redakcja pośredniczy w kontaktach między nim a autorami z dochowaniem zasady poufności oraz umożliwia ustosunkowanie się autora do uwag recenzenta. Nadesłanie artykułu do publikacji w „Roczniku Chopinowskim” jest równoznaczne z wyrażeniem przez autora zgody na poddanie się procedurze recenzyjnej przyjętej w czasopiśmie.

"Rocznik Chopinowski" (t. 26-28) jest do nabycia bezpośrednio w siedzibie Towarzystwa im. Fryderyka Chopina (ul. Tamka 43, Warszawa) lub po złożeniu zamówienia (mail: info@chopin.pl).
Każdy tom od 26 do 30: cena - 21,60 zł + koszt wysyłki
TOM 1 (1956)
TOM 2 (1958)
TOM 3 (1958)
TOM 4 (1959)
TOM 5 (1960)
TOM 6 (1961-1964)
TOM 7 (1965-1968)
TOM 8 (1969)
TOM 9 (1975)
TOM 10 (1976-1977)
TOM 11 (1978)
TOM 12 (1980)
TOM 13 (1981)
TOM 14 (1982)
TOM 15 (1983)
TOM 16 (1984)
TOM 17 (1985)
TOM 18 (1986)
TOM 19 (1989)
TOM 20 (1992)
TOM 21 (1995)
TOM 22/23 (1998)
TOM 24/25 (2001)
TOM 26 (2018)
TOM 27 (2019)
TOM 28 (2020)
TOM 1 (1956) |
|
Stefania Łobaczewska
|
Wkład Chopina do romantyzmu europejskiego
|
Zofia Lissa
|
Problemy polskiego stylu narodowego w twórczości Chopina
|
Józef M. Chomiński
|
Mistrzostwo kompozytorskie Chopina
|
Franciszek German
|
Chopin i Mickiewicz
|
Zbigniew Drzewiecki
|
Próba charakterystyki polskiego stylu wykonawczego dzieł Fryderyka Chopina
|
Igor Bełza
|
Tradycje uprawiania muzyki Chopina w Rosji i ZSRR
|
Krystyna Kobylańska
|
Chopin w Polsce Ludowej
|
Krystyna Kobylańska
|
Zbiory muzealne Towarzystwa im. F. Chopina w Warszawie
|
SPRAWOZDANIA
|
|
Igor Bełza
|
Książki radzieckie o Chopinie
|
Józef Kański
|
Polskie prace o Chopinie (1945-1955)
|
|
|
TOM 2 (1958) |
|
Stefania ł?obaczewska
|
L'apport de Chopin au romantisme européen
|
Zofia Lissa
|
Le style national des oeuvres de Chopin
|
Józef M. Chomiński
|
La Maîtrise de Chopin compositeur
|
Ludwik Bronarski
|
Chopin, Cherubini et le contrepoint
|
Zbigniew Drzewiecki
|
Der zeitgenössische polnische Aufführungsstil der Werke von Fryderyk Chopin. Versuch einer Charakteristik
|
Igor Bełza
|
Szopien i russkaja muzykalnaja kultura
|
SPRAWOZDANIA
|
|
Igor Bełza
|
Russkije knigi o Szopienie
|
Józef Kański
|
Les publications polonaises sur Chopin (1945-1955)
|
***
|
L'année Chopin (Févier-Octobre)
|
|
|
TOM 3 (1958)
|
|
Maria Ottich
|
Chopins Klavierornamentik
|
Emile Bosquet
|
Chopin précurseur
|
Karol Hławiczka
|
Reihende polymetrische Erscheinungen in Chopins Music
|
Igor Bełza
|
Ob odnom czeszskom zamysle sbornika, poswiaszczennogo pamiati Szopiena
|
Franz Eibner
|
Über die Form der Ballade op. 23 von Fr. Chopin
|
Andrzej Koszewski
|
Problemy rytmiczne i agogiczne w Walcach Chopina
Rhytmische und agogische Probleme in den Walzern Chopins (Kurze Zusammenfassung)
|
Aleksander Frączkiewicz
|
Faktura fortepianowa Koncertów Fryderyka Chopina
Die Klavierfaktur von Chopins Konzerten (Kurze Zusammenfassung)
|
|
|
TOM 4 (1959)
|
|
Zofia Lissa
|
Harmonika Chopina z perspektywy techniki dźwiękowej XX wieku
L'harmonie de Chopin en vue de la technique sonore du XXe siécle (Résumé)
|
Karol Hławiczka
|
L'échange rytmique dans la musique de Chopin
|
Lew Mazel
|
O miełodikie Szopiena. K woprosu o sintieticzeskom tipie miełodii
|
Mario Messinis
|
Le Mazurke di Chopin. Materiali e tracce per un' analisi
|
Józef M. Chomiński
|
Structure á motifs des Etudes de Chopin en tant que probléme d'exécution
|
Józef Kański
|
Z badań nad interpretacją artystyczną dzieł Chopina
Untersuchungen des künstlerischen Vortrags der Werke von Chopin (Kurze Zusammenfassung)
|
BIBLIOGRAFIA
|
|
Krystyna Kobylańska
|
Chopiniana w Bibliotece Konserwatorium Paryskiego
|
SPRAWOZDANIA
|
|
Jan Bystrzycki
|
Compte rendu de l'activité du Comité directeur de la Société Frédéric Chopin
|
***
|
L'année Chopin 1960 (Février-Octobre)
|
|
|
TOM 5 (1960)
|
|
Maurice J. E. Brown
|
First Editions of Chopin in Periodicals and Serial Publications
|
Wilhelm Heinitz
|
Essentielle Erkenntnisse zur Werk-Ästhetik Frédéric Chopins
|
Karol Hławiczka
|
Chopin - Meister der rhytmischen Gestaltung
|
Zofia Chechlińska
|
Ze studiów nad źródłami do Scherz F. Chopina
Etudes sur les Scherzos de Chopin. (A la recherche des sources et d'exécution musicale.) Résumé
|
Franciszek German
|
Chopin i Witwicki
Chopin und Witwicki (Kurze Zusammenfassung)
|
BIBLIOGRAFIA
|
|
Zofia Lissa
|
Nicht publizierte Lemberger Chopiniana
|
|
|
TOM 6 (1961-1964)
|
|
Ludwik Bronarski
|
Les éleves de Chopin
|
Jan Racek
|
Les idées de Leos Janá�?ek sur la structure de composition des oeuvres pour piano de Frédéric Chopin
|
Igor Bełza
|
Problemy izuczenija stila Szopiena
Les problemes du style Chopin. Résumé
|
Antoni Prosnak
|
Einige Fragen der Chopinischen Harmonik
|
Teresa Dalila Turło
|
The Evolution of Dynamics as an Element of Construction in Chopin's Works
|
Krystyna Wilkowska-Chomińska
|
Chopin et Paganini
|
Jadwiga Kłobukowska
|
Chopin et la musique d'autrefois
|
Zofia Chechlińska
|
Interprétation de la Sonate en si bémol mineur op. 35 de Chopin
|
Andrzej Koszewski
|
Walce w zbiorach Oskara Kolberga (Les valses dans les publications folkloriques d'Oskar Kolberg)
Die Walzer in Oskar Kolbergs Sammlungen. Zusammenfassung
|
SPRAWOZDANIA
|
|
Zbigniew Drzewiecki
|
Quelques remarques á propos du VIéme Concours International Frédéric Chopin
|
Zofia Lissa
|
Ier Congrés International de Musicologie á Varsovie consacré a l'oeuvre de Frédéric Chopin
|
Krystyna Kobylańska
|
Expositions
|
Maria Kempińska et Renata Sobańska
|
Manifestations
|
Teresa Dalila Turło
|
Igor Bełza Fridierik Frantiszek Szopien. Moskwa 1960
|
Teresa Dalila Turło
|
Anatol Sołowcow Fridierik Szopien. Żyzn' i tworczestwo (F. Ch. La vie et l'oeuvre). Moskwa 1960
|
Teresa Dalila Turło
|
Julij Kremlew Fridierik Szopien. Oczerk żyzni i tworczestwa, Moskwa 1960
|
Teresa Dalila Turło
|
Georgij Edelman (red.) Fridierik Szopien. Stati i issledowanija sowietskich muzykowiedow (les études et les recherches des musicologues soviétiques). Moskwa 1960
|
Andrzej Stankiewicz
|
F. F. Chopin. Studies of the Institute of Musicology of the Warsaw University. Warsaw 1960
|
Teresa Dalila Turło
|
Józef Michał Chomiński Sonaty Chopina (Les sonates de Chopin). Kraków 1961
|
Teresa Dalila Turło
|
Ludwik Bronarski Szkice Chopinowskie (Esquisses sur Chopin). Kraków 1961
|
|
|
TOM 7 (1965-1968)
|
|
Gastone Belotti
|
Okoliczności powstania pierwszej monografii o Chopinie
|
Władimir Protopopow
|
Polifonia w Balladzie f-moll Chopina
|
Lew Ginzburg
|
Rosyjskie transkrypcje Etiudy cis-moll op. 25 nr 7 Chopina
|
Józef Michał Chomiński
|
Szymanowski a Chopin
|
Zofia Lissa
|
Inspiracje chopinowskie w twórczości Regera
|
Stefan ł?azarow
|
Chopin - Wagner - Mahler
|
Ludmiła Korabielnikowa
|
Lew Tołstoj o Chopinie
|
SPRAWOZDANIA
|
|
Renata Sobańska
|
Sprawozdanie z VII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina 22.II - 14.III 1965 r.
Compte-rendu du VIIe Concours Internationale de piano Frédéric Chopin du 22 fevriér au 14 mars 1965
|
|
|
TOM 8 (1969)
|
|
Teresa Dalila Turło
|
Dziedzictwo formy artystycznej Chopina
L'héritage de la forme sonore de Chopin (Résumé)
|
Wojciech Nowik
|
Próba rekonstrukcji Mazurka f moll op. 68 nr 4 Fryderyka Chopina
|
Barbara Taraszkiewicz
|
Problemy fakturalne i pianistyczne w studiach chopinowskich Leopolda Godowskiego
|
Krystyna Wilkowska-Chomińska
|
Polska sonata fortepianowa w XVIII w.
|
Hanna Wróblewska
|
Nowe chopiniana w zbiorach Towarzystwa F. Chopina
Nouveaux documents dans la colection Musée de la Société Chopin
|
|
|
TOM 9 (1975)
|
|
Claudia Colombati
|
O poetyce chopinowskiej
|
Beniamin Vogel
|
Fortepiany i idiofony klawiszowe w Królestwie Polskim w latach młodości Chopina
|
Adam Harasowski
|
Paul Emile Johns z Nowego Orleanu - przyjaciel Chopina
|
Elżbieta Galińska
|
Zastosowanie muzyki Chopina w terapii nerwic
|
BIBLIOGRAFIA
|
|
Kornel Michałowski
|
Bibliografia chopinowska 1970-1973
|
Teresa Dalila Turło
|
Bibliografia wydań dzieł Chopina 1969-1973
|
Juraj Potúcek
|
Bibliografia słowackiej literatury o Chopinie
|
Juraj Potúcek
|
Bibliografia słowackich wydań dzieł Chopina
|
SPRAWOZDANIA
|
|
Wojciech Nowik
|
Zofia Lissa Studia nad twórczością Chopina. Kraków 1970
|
Zofia Lissa
|
Lew Mazel Issledowanija o Szopienie. Moskwa 1971
|
Teresa Dalila Turło
|
Igor Bełza. Fryderyk Chopin. Warszawa 1969
|
Claudia Colombati
|
Anna Piano La vita di Chopin. Mediolan 1969
|
Claudia Colombati
|
Piero Rattalino I grandi musicisti del passato. Fryderyk Chopin. Vito, arte, opere. Mediolan 1969`
|
Wojciech Nowik
|
Mateusz Gliński (red.) Chopin. Listy do Delfiny. Toronto 1972
|
Wojciech Nowik
|
Adam Harasowski Fact of Forgery "Music and Musicians" 1973 nr 247
|
Beniamin Vogel
|
Jan Kleczyński Frederick Chopin. An Interpretation of His Works; Luis Ripoll Chopin's Pianos. Palma de Mallorca 1970
|
Beniamin Vogel
|
Jan Prosnak Międzynarodowe Konkursy im. F. Chopina, Warszawa 1970
|
Teresa Dalila Turło
|
Kronika 1969-1973
|
|
|
TOM 10 (1976-1977)
|
|
Zofia Chechlińska
|
Ludwik Bronarski 1890-1975
|
Zygmunt Mycielski
|
Mateusz Gliński 1892-1976
|
Gastone Belotti
|
Analiza porównawcza autografu Polonezów op. 26 Chopina
|
Lucjan Fajer
|
Orzeczenie eksperta
|
Zbigniew Czeczot
Andrzej Zacharias
|
Ekspertyza graficzno-porównawcza czterech fragmentów kwestionowanego pisma Chopina
|
Ryszard Soszalski
Władysław Wójcik
|
Ekspertyza nr ZKE-P-2871/74 w sprawie listów F. Chopina do D. Potockiej
|
SPRAWOZDANIA
|
|
Zygmunt Mycielski
|
Bernard Gavoty Frédéric Chopin. Paris 1974
|
Alicja Matracka
Teresa Dalila Turło
|
Władysław Dulęba Chopin. Kraków 1976
|
Beniamin Vogel
|
Chopin i jego ziemia. Warszawa 1975
|
Beniamin Vogel
|
Edward Hartwig Żelazowa Wola Warszawa 1975
|
Beniamin Vogel
|
Jan Prosnak VIII Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. F. Chopina. Warszawa 1975
|
Teresa Dalila Turło
|
Sprawozdania towarzystw chopinowskich działających za granicą
|
Teresa Dalila Turło
|
Kronika 1974-1976
|
|
|
TOM 11 (1978)
|
|
Jolanta Woźniak
|
Melika Mazurków Chopina
|
Jeanne Holland
|
Technika i jej kształcenie w pedagogice Chopina
|
Krystyna Kobylańska
|
Nie publikowane dokumenty rodziny Fryderyka Chopina
|
Jaroslav Simonides
|
Dwadzieścia lat Towarzystwa im. Fryderyka Chopina w Mariańskich ł?aźniach
|
BIBLIOGRAFIA
|
|
Kornel Michałowski
|
Bibliografia Chopinowska 1974-1977
|
SPRAWOZDANIA
|
|
Adam Mrygoń
|
Kornel Michałowski Bibliografia chopinowska 1849-1969. Kraków 1970
|
Maria Prokopowicz
|
Album Chopina 1829-1831. Opracował i wstępem opatrzył Jerzy Maria Smoter. Kraków 1975
|
Teresa Dalila Turło
|
Kronika 1977
|
|
|
TOM 12 (1980)
|
|
Ewa K. Kossak
|
O wydaniu Korespondencji George Sand - Georgesa Lubin
|
Jean Jacques Eigeldinger
|
Wspomnienia Solange Clésinger o Chopinie
|
Hanna Wróblewska-Straus
|
Listy Jane Wilhelminy Stirling do Ludwiki Jędrzejewiczowej
Słowo wstępne
Teksty listów w oryginale i w tłumaczeniu na język polski; przypisy
Wykaz skrótów
Bibliografia
Indeks rzeczowy
Indeks utworów Chopina
Indeks nazwisk i dzieł
Indeks miejscowości i innych nazw geograficznych
|
Wojciech Nowik
|
"Spór delfiński" w latach ostatnich
|
Thomas Higgins
|
Znak łuku u Chopina
|
BIBLIOGRAFIA
|
|
Kornel Michałowski
|
Bibliografia chopinowska 1978
|
SPRAWOZDANIA
|
|
Teresa Dalila Turło
|
Józef M. Chomiński Chopin. Kraków 1978
|
Alicja Matracka-Kościelny
|
Chopin a muzyka europejska. Prace Biblioteki Głównej PWSM w Katowicach, nr 10. Katowice 1977
|
Gastone Belotti
|
Krystyna Kobylańska Rękopisy utworów Chopina. Katalog. Kraków 1977
|
Stefan Morawski
|
Rafał Nowacki Ocena wykonań konkursowych na przykładzie konkursów chopinowskich. Zarys problematyki. Warszawa 1974
|
Elżbieta Szczepańska-Malinowska
|
Martha Argerich na płytach "Deutsche Grammophon"
|
Alicja Matracka-Kościelny
|
Krystian Zimerman na płytach "Deutsche Grammophon"
|
Jan Weber
|
Maurizio Pollini na płytach "Deutsche Grammophon"
|
Elżbieta Szczepańska-Malinowska
|
"Haec Tria: Modus, Species et Ordo"
|
Elżbieta Szczepańska-Malinowska
|
Nagrania chopinowskie Samsona François na płytach EMI
|
Wojciech Nowik
|
Weissenberg w nagraniach chopinowskich na płytach EMI
|
Jan Weber
|
Géza Anda gra Chopina "Eurodisc"
|
Jan Weber
|
Recital chopinowski, "Eurodisc"
|
Teresa Dalila Turło
|
Kronika 1978
|
|
|
TOM 13 (1981)
|
|
Zofia Chechlińska
|
Badania chopinowskie Zofii Lissy
|
Bohdan Pociej
|
Iwaszkiewicz i Chopin
|
Józef Michał Chomiński
|
Ogólne założenia Katalogu Dzieł Chopina
|
Alicja Matracka-Kościelny
|
Związki słowno-muzyczne w pieśniach Chopina
|
Ludmiła Moskalenko
|
Elementy taneczne w nokturnach Chopina
|
Franciszek German
|
Fryderyk Chopin i Aleksander Hofman (dzieje przyjaźni artystycznej)
|
Barbara Zakrzewska-Nikiporczyk
|
Recepcja i kult Chopina w Poznaniu do 1870 roku
|
Magdalena Wilczkowska
|
Fryderyk Chopin w plastyce polskiej na przełomie XIX i XX wieku. (Katalog)
|
Jerzy Śliziński
|
Postać Fryderyka Chopina w poezji litewskiej
|
BIBLIOGRAFIA
|
|
Kornel Michałowski
|
Bibliografia chopinowska 1979
|
Ondł™ej Prychodko
|
Bibliografia czeskich wydań dzieł Fryderyka Chopina
|
SPRAWOZDANIA
|
|
Teresa Dalila Turło
|
Jan-Jacques Eigeldinger Chopin vu par ses éleves. Textes recuellis, traduits et commentes. Nouvelle édition entirément remaniée. Neuchâtel 1979
|
Teresa Dalila Turło
|
Ates Orga Chopin, His Life and Times. Tunbridge Wells 1976
Derek Melville Chopin. A Bibliography with a Survey of Books. Edition and Recordings. London 1977
Ruth Jordan Nocturne. A Life of Chopin. London 1978
|
Elżbieta Szczepańska-Malinowska
|
Ten sam Aszkenazi
|
Elżbieta Szczepańska-Malinowska
|
Broadwood Nr 17047
|
Elżbieta Szczepańska-Malinowska
|
Dyskretny zapach fermentacji
|
Teresa Dalila Turło
|
Kronika 1979
|
|
|
TOM 14 (1982)
|
|
Zofia Helman
|
Stefan Jarociński 16 VIII 1912 - 8 V 1980
|
Andrzej Chodkowski
|
Kilka uwag o Trio fortepianowym Fryderyka Chopina
|
Wojciech Nowik
|
Chopinowski konstruktywizm w rękopisach Nokturnu c-moll (bez opusu)
|
Teresa Dalila Turło
|
Problemy identyfikacji i chronologii pierwszych wydań Chopina
|
Jan Weber
|
Refleksje pokonkursowe
|
BIBLIOGRAFIA
|
|
Kornel Michałowski
|
Bibliografia chopinowska 1980
|
Hanna Wróblewska-Straus
|
Autografy Fryderyka Chopina ze zbiorów Muzeum TiFC w Warszawie (suplement do katalogu)
|
SPRAWOZDANIA
|
|
Jan Weber
|
Stare płyty w nowych albumach
|
Jan Weber
|
Lazar Berman gra sześć Polonezów Chopina
|
Jan Weber
|
Recital Diany Kacso
|
Jan Weber
|
Pośmiertna edycja płytowa G. Andy
|
Elżbieta Szczepańska-Malinowska
|
Cziffra: technika czy interpretacja?
|
Elżbieta Szczepańska-Malinowska
|
Argerich i Rostropowicz, wiara w siłę dialektyki
|
Elżbieta Szczepańska-Malinowska
|
Synteza romantycznej poetyki
|
Władysław Malinowski
|
Klasyczne całopalenie
|
Władysław Malinowski
|
W stonę "Minimal-Music"
|
Wojciech Nowik
|
Nagrania Chopinowskie Witolda Małcużyńskiego na płytach "Trianon"
|
Wojciech Nowik
|
Dwie sonaty Chopina w interpretacji Argerich
|
Irena Jarosz
Zofia Miketta
|
Sprawozdanie z X Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. Warszawa 1-20 października 1980 roku
|
Maria Ogilbianka
|
Towarzystwo im. Fryderyka Chopina - Koło w Katowicach
|
Wojciech Nowik
|
Sprawozdania towarzystw chopinowskich działających za granicą
|
Teresa Dalila Turło
|
Kronika 1980
|
|
|
TOM 15 (1983)
|
|
Zofia Chechlińska
|
O Wydaniu Narodowym Dzieł Chopina
|
Marie Tarantová
|
Przyjaciel Chopina Leopold Eustachy Czapek
|
Franciszek German
|
Zofia i Józef Bogdan Zalescy a Fryderyk Chopin
|
Czesław Sielużycki
|
O zdrowiu Chopina. Prawdy, domniemania, legendy
|
Grażyna Michniewicz
|
Geneza i działalność IFC w latach 1934-1939
|
Teresa Dalilia Turło
|
Z historii gromadzenia i upowszechniania dokumentacji fotograficznej TiFC
|
Teodor Zalewski
|
Ze wspomnień byłego prezesa
|
Stefan Śledziński
|
45 lat temu
|
BIBLIOGRAFIA
|
|
Kornel Michałowski
|
Bibliografia chopinowska 1981
|
Maria Lewkowicz
|
Fotografie ze zbiorów Muzeum TiFC (suplement do katalogu)
|
SPRAWOZDANIA
|
|
Wojciech Nowik
|
Adam Zamoyski Chopin. A Biography. London 1979
|
Wojciech Nowik
|
Dzieła wszystkie Fryderyka Chopina na płytach "Polskich Nagrań"
|
Wojciech Nowik
|
Z kroniki płytowej X Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina
|
Władysław Malinowski
|
Portret Profesora
|
Władysław Malinowski
|
Rubinsteina niełatwo przecenić
|
Elżbieta Szczepańska-Malinowska
|
Szkoda młodego Aszkenaziego
|
Elżbieta Szczepańska-Malinowska
|
Otwartość Polliniego
|
Maria Ogilbianka
|
Towarzystwo im. Fryderyka Chopina - koło w Katowicach (aneks)
|
Teresa Dalila Turło
|
Kronika 1981
|
***
|
Autorzy niniejszego tomu
|
***
|
Treść czternastu tomów "Rocznika Chopinowskiego"
|
|
|
TOM 16 (1984)
|
|
Irena Poniatowska
|
Chopin - paradygmaty interpretacji
|
Grażyna Michniewicz
|
Wiolonczela w twórczości Fryderyka Chopina
|
Wojciech Nowik
|
Pierścień - zafałszowany klejnot Chopinowskiej liryki
|
Bożena Adamczyk-Schmid
|
Dwa ineditia z Muzeum Fryderyka Chopina i George Sand w Valdemosie
Portret Fryderyka Chopina pędzla Teofila Kwiatkowskiego
Rękopis muzyczny Fryderyka Chopina
|
Franciszek German
|
Fryderyk Chopin i Zygmunt Krasiński
|
Czesław Sielużycki
|
Prace chopinowskie rzeźbiarza Jean-Baptiste-Auguste Clésingera
O autorze i jego twórczości
Jak doszło do powstania dwu wersji maski Chopina?
O wykonywaniu i właściwościach masek pośmiertnych
Pierwsza wersja maski Chopina
Druga wersja maski Chopina
O pozytywach nieoryginalnych czyli kopiach maski
Od rzeźby-maski do "wielkiego" popiersia Chopina
Odlewy ręki Chopina w brązie i gipsie
|
BIBLIOGRAFIA
|
|
Kornel Michałowski
|
Bibliografia 1982
|
SPRAWOZDANIA
|
|
Zofia Chechlińska
|
James Methuen Campbell Chopin Playing. From the Composer to the Present Day. London 1981
|
Elżbieta Szczepańska-Malinowska
|
Chopin modny
|
Władysław Malinowski
|
Replika
|
Wojciech Nowik
|
Ku wielkiej pianistyce
|
Wojciech Nowik
|
Tekst a interpretacja
|
Elżbieta Artysz
|
Sprawozdanie z uroczystości 50-lecia Instytutu i Towarzystwa im. Fryderyka Chopina
|
Irena Poniatowska
|
Chopin w Paryżu - festiwal, wystawa, kolokwium
|
Elżbieta Artysz
|
Informacja o działalności Zarządu Towarzystwa im. Fryderyka Chopina od czerwca 1981 do czerwca 1984 r.
|
Teresa Lewandowska
|
Kronika 1982-1983
|
***
|
Autorzy niniejszego tomu
|
Krystyna Kobylańska
|
List do Komitetu Redakcyjnego "Rocznika Chopinowskiego" z dnia 4 czerwca 1984 r.
|
***
|
Treść piętnastu tomów "Rocznika Chopinowskiego"
|
|
|
TOM 17 (1985)
|
|
Teodor Zalewski (1887-1985)
Gastone Belotti (1920-1985)
|
|
Jerzy Kowalczyk
|
"Chopin i Polska to dwie pasje mojego życia"
Wspomnienie o Gastonie Belottim
Bibliografia
|
Gastone Belotti
|
Nowy mazurek Chopina
|
Jeffrey Kallberg
|
O klasyfikacji rękopisów Chopina
Pierwszy etap: przy fortepianie
Drugi etap: szkice
Etap trzeci: rękopisy oficjalne
(Autographs for a Public)
Odrzucone rękopisy oficjalne
Rękopisy sporządzane dla wydawców
Rękopisy-upominki
Etap czwarty: kopie
Aneks: Rodzaje papieru spotykanego w późnych rękopisach Chopina
|
Wojciech Nowik
|
Preludium a-moll op. 28 nr 2 Fryderyka Chopina. Z zagadnień interpretacji naukowej
Ogólna problematyka Preludiów op. 28
Improwizacja czy stadialność - proces tworzenia
Preludium a-moll
Zagadnienia konstrukcyjne
Tonalność - harmonika - brzmienie
Datowanie Preludium a-moll
|
Beniamin Vogel
|
Jeszcze raz o dwóch nieznanych kompozycjach Chopina na eolipantalion
|
Beniamin Vogel
|
Fortepiany epoki Chopina a współczesna praktyka wykonawcza
|
Irena Poniatowska
|
Artykulacja jako środek ekspresji w grze fortepianowej w I połowie XIX wieku (między metodyką gry a praktyką wykonawczą epoki)
|
Jean-Jacques Eigeldinger
|
Koncerty Chopina w Paryżu w latach 1832-1838
Pierwszy koncert w Paryżu (26 luty 1832)
Znane i nieznane koncerty w 1833 roku
"Chudy" rok 1834
Koncerty w 1835 roku: stopniowy odwrót od estrady
Okazjonalne koncerty w latach 1837-1838 (Rouen)
|
Daniéle Pistone
|
Chopin i Paryż w II połowie XIX wieku
|
Franciszek German
|
Fryderyk Chopin i Wincenty Pol
|
Kornel Michałowski
|
Nieznane wspomnienie o Chopinie - Ignacego Krzyżanowskiego
|
BIBLIOGRAFIA
|
|
Kornel Michałowski
|
Bibliografia chopinowska 1983-1984
|
Jean-Michel Nectoux,
Jean-Jacques Eigeldinger
|
Edouard Ganche i jego kolekcja chopinowska
Katalog najważniejszych eksponatów z kolekcji chopinowskiej Edouarda Ganche'a
Instrumenty - Rzeźby - Przedmioty - Ikonografia
Rękopisy muzyczne i autograf listu
Dzieła Chopina. Cenniejsze egzemplarze
Wydania różne, w części oryginalneKsiążki należące do Chopina
|
SPRAWOZDANIA
|
|
Irena Poniatowska
|
Sur les traces de Frédéric Chopin. Textes réunis par Daniéle Pistone. Paris 1984
|
Wanda Bogdany
|
André Clavier Emilia Chopin. Questions criticques, suivies d'une édition compl�?te de Témoignages et Documents. Lens 1975; Dans l'entourage de Chopin. II. Lens 1984
|
Wojciech Nowik
|
Sprawozdanie z sesji chopinowskiej (Radziejowice 24-25 X 1983)
|
Andrzej Chodkowski
|
Wznowienie nagrań chopinowskich Tamása Vásáry'ego
|
Elżbieta Szczepańska-Malinowska
|
Nowa płyta Pogorelicia
|
Władysław Malinowski
|
Późny Michelangeli
|
Wojciech Nowik
|
Pierre-Allain Volondat - zwycięzca Konkursu im. Królowej Elżbiety Belgijskiej w 1983 roku
|
Wojciech Nowik
|
Dang Thai Son i echa X Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina
|
Wojciech Nowik
|
Nowy album "Deutsche Grammophon" z dawnymi nagraniami Marthy Argerich
|
Teresa Lewandowska
|
Kronika Chopinowska 1984
|
***
|
Kronika żałobna
|
***
|
Autorzy niniejszego tomu
|
***
|
Treść szesnastu tomów Rocznika Chopinowskiego
|
|
|
TOM 18 (1986)
|
|
Zygmunt Mycielski (1907-1987)
|
|
Jeffrey Kallberg
|
Ostatnia przemiana stylu Chopina
I. Polonez-Fantazja As-dur op.61
Ku ostatniej przemianie stylu: dwa polonezy i Fantazja
Tradycje przekształcone
II. Mazurek f-moll
|
Anna Bogdańska
|
Technika wariacyjna i praca tematyczna w balladach Chopina
Uwagi wstępne
Materiał tematyczny ballad
Klasyfikacja środków technicznych w balladach
Transformacje architektoniczne, segmentacja i rekompozycja
Snucie motywiczne
Krzyżowanie się pracy tematycznej i techniki wariacyjnej
Próba oceny
|
Thomas Higgins
|
Tempo i charakter utworów Chopina
|
Jitka Ludvová
|
Twórczość Chopina w dziewiętnastowiecznej Pradze
Praskie wykonania dzieł Chopina do 1849 roku
|
Eugeniusz Szulc
|
Nieznana karta warszawskiego okresu życia Chopina
|
Franciszek German
|
Fryderyk Chopin i Juliusz Słowacki. Dzieje nieprzyjaźni dwóch na słońcach swych przeciwnych bogów
|
Wiktor Nikołajew
|
Odtworzenie dagerotypu Fryderyka Chopina
|
Zofia Weiss-Albrzykowska
|
Fryderyk Chopin w modernistycznej wizji Wojciecha Weissa
|
Józef Kański
|
XI Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina - charakterystyka ogólna i wnioski
|
Ewa Kofin
|
Geografia światowej chopinistyki. Po XI Konkursie Chopinowskim
|
BIBLIOGRAFIA
|
|
Kornel Michałowski
|
Bibliografia chopinowska 1985-1986
|
Józef Kański
|
Dyskografia chopinowska. Historyczny katalog nagrań płytowych. Mały suplement
|
Bożena Adamczyk-Schmid
|
Katalog zbiorów Muzeum Fryderyka Chopina i George Sand w celi nr 2 Klasztoru Kartuzów w Valdemosie
|
SPRAWOZDANIA
|
|
Wojciech Nowik
|
Jim Samson - The Music of Chopin. London, Boston and Henley 1985
|
Mieczysław Kominek
|
Józef Kański - Dyskografia chopinowska. Historyczny katalog nagrań płytowych. Kraków 1986
|
Jan Weber
|
XI Międzynarodowy Konkurs im. F. Chopina - Warszawa 1985. Kronika dźwiękowa
|
Jan Weber
|
Ivo Pogorelić plays Chopin (2)
|
Jan Weber
|
Marc Laforet - Récital Chopin
|
Jan Weber
|
Frédéic Chopin: Quatorze Valses. Jean Philippe Collard
|
Irena Jarosz
|
XI Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. F. Chopina
|
Teresa Lewandowska
|
Kronika chopinowska 1985
|
***
|
Autorzy niniejszego tomu
|
***
|
Treść siedemnastu tomów "Rocznika Chopinowskiego"
|
|
|
TOM 19 (1989)
|
|
Spis ilustracji
|
|
Mieczysław Tomaszewski
|
Słowo wstępne
Program Sympozjum [Chopin i Romantyzm]
|
Józef Michał Chomiński
|
Chopin i współczesność
|
Władimir Protopopow
|
Nowa interpretacja klasyczna form muzycznych w utworach Chopina
|
Maria Janion, Maria Żmigrodzka
|
Fryderyk Chopin wśród bohaterów egzystencji polskiego romantyzmu
|
Władysław Stróżewski
|
Chopin i Norwid
Wstęp
Idea cykliczności
Idea drogi
Idea universum
Idea istotowości
Idea indywidualności
Zakończenie
|
Bohdan Pociej
|
Chopin a filozofia romantyzmu
Filozofia romantyzmu
Chopin wobec filozofii romantyzmu
Muzyka Chopina a istota romantyzmu
|
Krystyna Kobylańska
|
Improwizacje Fryderyka Chopina
Wykaz improwizacji Fryderyka Chopina
I. Na tematy znane (dokładnie lub częściowo)
II. Na tematy nie znane
|
Wojciech Nowik
|
Notacja muzyczna Fryderyka Chopina - jej kształt, specyfika i funkcja
Geneza Chopinowskiej notacji
Oznaczenia Chopinowskiej notacji
Zapis i jego przemiany
Rozplanowanie przestrzenne zapisu
Znakowe i znaczeniowe aspekty przemiany zapisu
Zapis a operacje konstrukcyjne
|
Hanna Wróblewska-Straus
|
Nieznane rękopisy dzieł Fryderyka Chopina z op. 21, 34, 40 i 49
Proweniencja rękopisów
Charakterystyka rękopisów
|
Thomas Higgins
|
Etiuda op. 10 nr 10: finalne stadia tworzenia. Dwoistość dokonania. Rozwiązania "humanitarne"
|
Ewald Zimmermann
|
Chopin i j ego orkiestra. Zagadnienia stanu źródeł i autentyczności instrumentacji w koncertach fortepianowych
|
Bożena Adamczyk-Schmid
|
Warianty tekstu w rękopisach muzycznych Fryderyka Chopina w kolekcji Anne-Marie Boutroux de Ferrá w Valdemosie
Etiudy f-moll, As-dur i Des-dur z cyklu Méthode des Méthodes pour le piano
Etiuda f-moll op.25 nr 2
Nokturn E-dur op. 62 nr 2. Lento
Nokturn [Lento con gran espressione] cis-moll, opus pośmiertne
Fuga a-moll
Szkic
Walc Des-dur op.64 nr 1
|
Teresa Dalila Turło
|
Z zagadnień chronologii pierwszych utworów Chopina
|
Hellmut Federhofer
|
Dzieła Chopina jako przykłady w podręcznikach z zakresu teorii muzyki
|
John Rink
|
Chopin i Schenker: improwizacja a struktura
|
Irina Nikolska
|
Dramaturgia i forma u Chopina a polska muzyka XX wieku. Wybrane aspekty
|
Maciej Gołąb
|
O "akordzie tristanowskim" u Chopina
|
Jeffrey Kallberg
|
Czy warianty są problemem? Intencje kompozytorskie w edytorstwie dzieł Chopina
|
Jurij Chołopow
|
O zasadach kompozycji Chopina: zagadka finału Sonaty b-moll
Sfinks
Styl i koncepcja kompozycji Chopina
Metoda analizy
Funkcyjność harmoniczna
Motywika i tematyzm
Modulacja
Rozczłonkowanie formy. Kadencje
Forma muzyczna jako całość
Aspekt wykonawczy
Sfinks?
|
Jim Samson
|
Impromtu Fis-dur Chopina. Uwagi o gatunku, stylu i strukturze
Gatunek
Styl
Struktura
|
Wiesław Lisecki
|
Ballada F. Chopina - inspiracje literackie czy muzyczne?
|
Krystyna Tarnawska-Kaczorowska
|
Pieśni Fryderyka Chopina
|
BIBLIOGRAFIA
|
|
Kornel Michałowski
|
Bibliografia chopinowska 1987
|
SPRAWOZDANIA
|
|
Irena Poniatowska
|
W kręgu imprez chopinowskich w Paryżu
|
Maciej Gołąb
|
I Międzynarodowy obóz muzykologiczny "Wakacje z Chopinem". Warszawa-Antonin-Poznań,
12-25 września 1988 roku
|
Teresa Lewandowska
|
Kronika chopinowska 1986
Kronika chopinowska 1987
|
***
|
Autorzy niniejszego tomu
|
***
|
Treść osiemnastu tomów "Rocznika Chopinowskiego"
|
***
|
Indeks autorów
|
|
|
TOM 20 (1992)
|
|
REFERATY
|
|
Jan Ekier
|
Jak grał Chopin?
|
Jolanta Bauman
|
Cechy romantyczne w polskiej szkole interpretacji Chopina
Wstęp
Chopin - klasyk romantyzmu
Interpretacja polska jako zjawisko w chopinistyce
Fenomen polskiej pianistyki - zaprzeczenie i geneza
Pierwiastki romantyczne chopinistyki polskiej - zarys
Pierwsza generacja pianistów
Legendarni wirtuozi
Druga generacja
Trzecia generacja
Małcużyński - "magnificence austerity"
Romantyzm II połowy XX wieku - H. Czerny- Stefańska, A. Harasiewicz
Czwarta generacja
|
Jan Weber
|
Repertuar płyt a repertuar koncertów. Z badań nad początkami fonografii chopinowskiej
Prapoczątki i Józef Hofmann
Obecność Chopina na najstarszych płytach gramofonowych
Repertuar chopinowski na dawnych płytach od początku fonografii do lat trzydziestych
Repertuar płyty a repertuar koncertów
|
Józef Kański
|
Nagranie jako źródło do badań interpretacji utworów Chopina
|
Zofia Chechlińska
|
Chopin w kontekście polskiej kultury muzycznej XIX wieku
|
Christoph-Helmut Mahling
|
Chopin, niemiecki romantyzm muzyczny i "szkoła nowoniemiecka". Związki i oceny
|
Peter Andraszke
|
Chopin w opracowaniach Regera
|
Kornel Michałowski
|
Refleksje chopinowskiego bibliografa
|
Irena Poniatowska
|
Twórczość Chopina w świetle pierwszych monografii. Przyczynek do badań nad recepcją muzyki w XIX w.
Nowatorstwo środków i oryginalność stylu
Siła wyrazowa i wyobrażeniowa muzyki
Résumé
|
Jarosław Volek
|
Semantyka i znaczenie form tanecznych w twórczości Chopina i Smetany
|
Daniéle Pistone
|
Chopin a modernizm muzyczny we Francji. Pewien aspekt odbioru twórczości Chopina we Francji XX wieku
|
DYSKUSJE OKRĄGł?EGO STOł?U
|
|
Władysław Stróżewski
(prowadzący)
|
I. Romantyzm i romantyczność u Chopina i u innych twórców epoki. Dyskusja okrągłego stołu
|
Claudia Colombati
|
x x x
|
Małgorzata Nawrocka
|
Chopin a myśl estetyczno-muzyczna wczesnego romantyzmu niemieckiego
|
Anna Czekanowska
|
Czy struktura chopinowska jest strukturą mitu?
|
Jan Stęszewski
|
Z problemów ludowości i narodowej tożsamości muzyki F. Chopina
|
Mieczysław Tomaszewski
|
Chopin zaangażowany. Pokolenie romantyków i "śpiewy narodowe"
|
Maria Janion
|
x x x
Dyskusja ogólna
|
Jan Ekier
(prowadzący)
|
II. Ostateczny tekst czy ostateczne teksty Chopina? Zagadnienie wariantów. Dyskusja okrągłego stołu
|
Jan Ekier
|
Wprowadzenie
|
Jan Ekier
|
Ostateczny tekst czy ostateczne teksty Chopina. Zagadnienie wariantów
|
Wojciech Nowik
|
Od szkicu do tekstu ostatecznego
|
Ewald Zimmermann
|
Harmoniczna ambiwalencja i trudności w ustalaniu ostatecznego tekstu
|
Mieczysław Tomaszewski
|
Słowne oznaczenia charakteru, tempa i ekspresji. Zmienność w trakcie procesu twórczego
Dyskusja ogólna
|
Mieczysław Tomaszewski
(prowadzący)
|
III. Poetyka muzyczna Chopina. Dyskusja okrągłego stołu
|
Mieczysław Tomaszewski
|
Wprowadzenie. Poetyka jako ponadtechniczne zasady ukształtowania dzieła: jego architektonika, genologia, idiomatyka, ekspresja i styl
|
Hellmut Federhofer
|
x x x
|
Zofia Helman
|
x x x
|
Jim Samson
|
x x x
|
Irina Nikolska
|
x x x
|
Claudia Colombati
|
x x x
|
Peter Andraschke
|
x x x
Dyskusja ogólna
|
Jan Ekier
(prowadzący)
|
IV. Historia i teoria interpretacji pianistycznej dzieł Chopina. Dyskusja okrągłego stołu
|
Jan Ekier
|
Wprowadzenie
|
Thomas Higgins
|
x x x
|
Christoph Hellmut Mahling
|
x x x
Dyskusja ogólna
|
Jan Weber
|
x x x
|
Beniamin Vogel
|
x x x
|
James Methuen-Campbell
|
x x x
|
Józef Kański
|
x x x
|
Christoph Hellmut Mahling
(prowadzący)
|
V. Znajomość dzieł Chopina, jego oddziaływanie i znaczenie. Z badań nad recepcją w XIX i w początkach XX wieku. Dyskusja okrągłego stołu
|
Zofia Chechlińska
|
Zagadnienie znajomości utworów Chopina i ich roli w Polsce w XIX w.
|
Michał Bristiger
|
x x x
|
Christoph Hellmut Mahling
|
x x x
|
Jitka Ludvová
|
Dzieła Chopina w społeczeństwie w XIX w.
|
Jitka Brabcová
|
Recepcja Chopina na Morawach ok. 1900 roku
|
Michał Bristiger
|
x x x
|
Jitka Brabcová
|
Przyczynek do zagadnienia wpływu Chopina na innych kompozytorów
|
Jan Weber
|
x x x
|
BIBLIOGRAFIA
|
|
Kornel Michałowski
|
Bibliografia chopinowska 1988-89
|
SPRAWOZDANIA
|
|
Zbigniew Śliwiński
|
Refleksje po XII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina
Etiudy
Nokturny
Scherza
|
Teresa Lewandowska
|
Kronika chopinowska 1988
Kronika chopinowska 1989
Kronika chopinowska 1990
|
***
|
Autorzy niniejszego tomu
|
***
|
Treść dziewiętnastu tomów "Rocznika Chopinowskiego"
|
***
|
Indeks autorów
|
|
|
TOM 21 (1995)
|
|
Spis ilustracji
|
|
Maciej Gołąb
|
Józef Michał Chomiński (1906-1994)
|
Mieczysław Tomaszewski
|
Z badań nad rezonansem muzyki Chopina:
Etiuda a-moll op. 25 nr 11 w świetle jej słownych interpretacji
Kontekst biograficzny utworu: świadectwa i znaki zapytania
Świat utworu w świetle interpretacji słownych
Modi i stopnie werbalizacji
Rezonans utworu w perspektywie teoretycznej
Refleksje końcowe
|
John Rink
|
Ballady Chopina i dialektyka metod analitycznych. Analiza z perspektywy historycznej
|
Tadeusz A. Zieliński
|
Nowatorstwo formy w balladach Chopina
|
Wojciech Nowik
|
Sonata c-moll op. 4 Fryderyka Chopina - pomiędzy akademizmem a prekursorstwem
Allegro - kontrowersje typologiczno-formalne
Monotematyzm i dwuczęściowa forma sonatowa.
Wpływy i związki konstrukcyjno-formalne
Menuet - szczególny reprezentant gatunku
Modernistyczne tendencje
Finał - ku formie tradycyjnej
Cechy kontaminacyjne Finału
Sztuka wymowy a wymowa sztuki
|
Krzysztof Grabowski
|
Francuskie oryginalne wydania dzieł Fryderyka Chopina
Chronologia pierwszych wydań francuskich
Wydania dzieł Chopina w świetle prawa francuskiego
Charakterystyka pierwszych wydań francuskich
Konkluzja
Aneks (Fryderyk Chopin Ballada op. 38)
|
Hanna Wróblewska-Straus, teksty francuskie przełożyła Julia Hartwig
|
Korespondencja Chopina, jego przyjaciół i znajomych oraz omówienie wpływów muzealnych Towarzystwa im. Fryderyka Chopina w Warszawie
Indeks nazwisk
|
Teresa Czerwińska
|
Dziennik podróży Józefa Kalasantego Jędrzejewicza - nieznany przyczynek do dziejów rodzin Chopinów i Jędrzejewiczów
Ustalenie autorstwa
Treść dziennika i jego autor jako podróżnik
Analiza porównawcza diariuszy. Postawa życiowa młodego Jędrzejewicza
Wątek romantyczny: miłość do Ludwiki Chopin
Stosunek Jędrzejewicza do rodziny Chopinów: jego ewolucja w latach 1825-1853
Dziennik Jędrzejewicza jako uzupełnienie "Spowiedzi" Ludwiki
Aneks
|
Wojciech Nowik
|
Bronisława Wójcik-Keuprulian (1890-1938) - w cieniu zapomnienia
|
Maciej Gołąb
|
Ludwik Bronarski (1890-1975)
|
BIBLIOGRAFIA
|
|
Kornel Michałowski
|
Bibliografia chopinowska 1991-1993
|
SPRAWOZDANIA
|
|
Maciej Gołąb
|
Józef Michał Chomiński, Teresa Dalila Turło: Katalog dzieł Fryderyka Chopina
|
Jerzy Popiel
|
Chopina Metoda uczenia gry na fortepianie (recenzja publikacji J.-J. Eigeldingera Frédéric Chopin. Esquitsses pour une methode de piano)
|
Wojciech Nowik
|
Na tropach formy gatunkowej Chopinowskiej ballady (recenzja książki J. Samsona Chopin: The Four Ballades)
|
Wojciech Nowik
|
J. Samson (red.) The Cambridge Companion to Chopin
|
Jean-Jacques Eigeldinger
|
Frédéric Chopin et les lettres. Actes du Colloque franco-polonais organizé par la Centre de Civilisation Française a l'Université de Varsovie avec la collaboration de la Société Frédéric Chopin
|
Francis Claudon
|
Porównawcza recepcja Chopina we Francji i w Polsce.
II sesja naukowa
|
Teresa Lewandowska
|
Kronika Chopinowska 1991
|
Teresa Lewandowska
|
Kronika Chopinowska 1992
|
Teresa Lewandowska
|
Kronika Chopinowska 1993
|
***
|
Elisabeth Parmentier. Założyciel i wiceprezes Towarzystwa im. Fryderyka Chopina w Paryżu
|
***
|
Autorzy niniejszego tomu
|
***
|
Treść dwudziestu tomów "Rocznika Chopinowskiego"
|
***
|
Contents
|
|
|
TOM 22/23 (1998)
|
|
SPIS ILUSTRACJI
|
|
Witold Straus
|
Żegnamy zasłużonych działaczy Czeskiego Towarzystwa Chopinowskiego
|
Jan Ekier
|
Z zagadnień wydawania utworów pośmiertnych Fryderyka Chopina. Julian Fontana jako wydawca Oeuvres posthumes Chopina
Krótki rys życia Fontany
Relacje osobiste i muzyczne Chopina i Fontany
Julian Fontana jako muzyk
Prace Fontany nad dziełami pośmiertnymi Chopina
Stosunek Fontany do tekstu nutowego dzieł pośmiertnych Chopina
Dowolna ingerencja Fontany w tekst pośmiertnych utworów Chopina
Wartość przekazów Fontany dla dziesiejszego edytorstwa
Aneks I. List Juliana Fontany do Ludwiki Jędrzejewiczowej w Warszawie
Aneks II. Pełnomocnictwo rodziny Chopina dla Juliana Fontany dotyczące wydania dzieł pośmiertnych Fryderyka Chopina
Aneks III. Juliana Fontany Posłowie z tekstem nutowym Dzieł Pośmiertnych
Aneks IV. List siostry Chopina Izabeli Barcińskiej do firmy A. M. Schlesingera w sprawie wydania pieśni Chopina
Bibliografia
|
Jean-Jacques Eigeldinger
|
Końcowa redakcja Preludiów op. 28 Chopina. Autografy
|
Jim Samson
|
Edukacja muzyczna Chopina
|
Mieczysław Tomaszewski
|
Obecność muzyki Chopina w twórczości rówieśników i następców
Fragment konkretnego utworu Chopina włączony w utwór innego twórcy (Reminiscencje - Aluzje - Cytaty - Collage)
Konkretny utwór Chopina poddany przekształceniom, dopełniany i rozwijany (Transkrypcje i aranżacje - Wokalizacje i "tropowania" - Wariacje - Parafrazy, fantazje, metamorfozy)
Elementy stylu Chopina w twórczości innego kompozytora (Naśladownictwa bezpośrednie - Kontynuacje - Powroty - Naśladownictwa wtórne)
Idiomy ekspresywno-semantyczne Chopina i ich rezonans (Idiom pianistyczny - Idiom folklorystyczny - Idiom liryczno- nokturnowy - Idiom nostalgiczny - Idiom narracyjno-balladowy - Idiom dramatyczno-heroiczny - Idiom salonu - Idiom "morbidezzy")
Bibliografia
|
Hanna Wróblewska-Straus
|
Autografy Chopina niezmierną rzadkością. Korespondencja Chopina w zbiorach muzealnych Towarzystwa im. Fryderyka Chopina
Bibliografia
Indeks nazwisk i instytucji
|
Francesca Perruccio-Sica
|
Recepcja Chopina we Włoszech w świetle doniesień "Gazetta Musicale di Milano" (1842-1902)
|
André Delapierre
|
Spadek po Chopinie
Zgłoszenie zgonu, nałożenie pieczęci, spis inwentarza
Potwierdzenie prawa do spadku
Zgłoszenie sprzedaży
Pełnomocnictwo
Wyprzedaż pośmiertna
List do Mec. Ridela
Dokumenty różne
Oświadczenie przeniesienia praw po śmierci
Bibliografia
|
Teresa Czerwińska
|
Faksymilia autografów czterech kompozytorów - pozostałość po kolekcji Chopina
Przegląd źródeł i literatury
Opis druków faksymilowych
Dzieje faksymiliów
Faksymilia u Chopina
Ślady zachowane po kolekcji do dziś. Jej najnowsze dzieje u spadkobierców w XX wieku…
Tablica genealogiczna rodów Jędrzejewiczów, Chopinów i Ciechomskich - wkładka
|
Jean-Jacques Eigeldinger
|
Wizerunek Chopina w pismach Wilhelma Lenza
|
Czesław Sielużycki
|
Studium genealogiczno-historyczne rodu Skarbków i rodziny matki Chopina (Krzyżanowskich)
Kujawska gałąź rodu Skarbków herbu Habdank
Rodzina matki Chopina - Krzyżanowscy
Bibliografia
Genealogia kujawskiej gałęzi rodu Skarbków na przełomie XVIII-XIX w. - wkładka
Genealogia rodziny matki Chopina - wkładka
|
Krystyna Konarkowska-Juszyńska
|
Józef Hofmann jako chopinista
Wprowadzenie
Zagadnienia melodyczne
Zagadnienia rytmiczne
Dynamika
Agogika
Artykulacja
Wnioski
Aneks
|
Regina Smendzianka
|
Kilka refleksji po XIII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie
|
Arie Vardi
|
O kryterium smaku (uwagi po XIII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie)
|
Barbara Niewiarowska
|
Sprawozdanie z XIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie
|
Teresa Lewandowska
|
XIII Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina w Warszawie - imprezy towarzyszące i wydawnictwa
|
Irena Poniatowska
|
Wystawa Chopin i Liszt. Towarzystwo im. Fryderyka Chopina. Warszawa 1-30 X 1995
|
BIBLIOGRAFIA
|
|
Kornel Michałowski
|
Bibliografia chopinowska 1994-1995
|
RECENZJE
|
|
Irena Poniatowska
|
Fryderyk Chopin. Szkice do metody gry fortepianowej. Teksty zebrał i przedstawił Jean-Jacques Eigeldinger. Przełożył Z. Skowron
|
Mieczysław Tomaszewski
|
Zofia Chechlińska: Wariacje i technika wariacyjna w twórczości Chopina. "Acta Musicologica Universitatis Cracoviensis", I. Kraków 1955, Musica Iagiellonica
Pojęcie wariacji
Morfologia wariacji
Wariacje mikrostruktur
Wariacje makrostruktur
|
Wojciech Nowik
|
Pomiędzy mową dźwięków a mową uczuć - recenzja książki T. A. Zielińskiego "Chopin. Życie i droga twórcza". Kraków 1993, PWM
|
Wojciech Nowik
|
Nowe spojrzenie na muzykę Chopina oraz jej interpretację w Chopin Studies nr 2 (pod red. J. Rinka i J. Samsona. Cambridge University Press, 1994)
|
Jean-Jacques Eigeldinger
|
La fortune de Frédéric Chopin, 2. Pod redakcją Zbigniewa Naliwajka,l Hanny Wróblewskiej-Straus i Joanny Żurowskiej. Warszawa 1955
|
Teresa Lewandowska
|
Kronika chopinowska 1994
|
Teresa Lewandowska
|
Kronika chopinowska 1995
|
Biel Mesquida
|
In Memoriam Marguerite Ferrá-Boutroux
|
***
|
Autorzy niniejszego tomu
|
***
|
Treść dwudziestu jeden tomów "Rocznika Chopinowskiego"
|
***
|
Contents
|
***
|
Indeks nazwisk
|
|
|
TOM 24/25 (2001)
|
|
Spis ilustracji
|
|
ROZPRAWY I ESEJE
|
|
Teresa Chylińska
|
Kornel Michałowski (1923-1998)
|
Bengt Edlund
|
Refleksje nad pewnym preludium
|
Artur Szklener
|
Fantazja f-moll op. 49 Fryderyka Chopina w świetle wybranych metod analitycznych
|
Jean-Jacques Eigeldinger
|
Carl Filtsch - lustrzane odbicie Chopina (na marginesie apokryficznej publikacji)
|
Sophie Ruhlmann
|
Carl Cansatt, lekarz i muzyk niemiecki. Portret, listy i odkrycie podróży Chopina do Brukseli
|
BIBLIOGRAFIA
|
|
Andrzej Jazdon
|
Bibliografia chopinowska 1996-2000. Indeks
|
DYSKOGRAFIA
|
|
Paweł Bagnowski
|
Dyskografia chopinowska. Nagrania na wałkach fonograficznych. Nagrania na rolkach. Indeks
|
RECENZJE I SPRAWOZDANIA
|
|
Mieczysław Tomaszewski
|
Ryszard Przybylski: "Cień jaskółki. Esej o myślach Chopina"
|
Zofia Helman
|
Mieczysław Tomaszewski: Frederic Chopin und seine Zeit
|
Paweł Kamiński
|
Monografia czy kompendium? - recenzja z książki Mieczysława Tomaszewskiego "Chopin. Człowiek, dzieło, rezonans"
|
Irena Poniatowska
|
Mieczysław Tomaszewski: "Muzyka Chopina na nowo odczytana. Studia i materiały
|
Mieczysław Tomaszewski
|
Wojciech Nowik: "Chopinowski idiom sonatowy"
|
Zofia Chechlińska
|
Fryderyk Chopin. Leksykon multimedialny M. Tomaszewskiego
|
Zbigniew Skowron
|
Sylvie Delaigue-Moins "Chopin w Nohant"
|
Rafał Prinke
|
Andrzej Sikorski, Piotr Mysłakowski: "Rodzina matki Chopina. Mity i rzeczywistość"
|
Elżbieta Szczepańska-Lange
|
Chopin w świetle "gender studies" - o książce Jeffreya Kallberga "Chopin at the Boundaries. Sex, History and Musical Genre"
|
Andrzej Jasiński
|
Po lekturze książki Reginy Smendzianki "Jak grać Chopina - próba odpowiedzi"
|
Zbigniew Skowron
|
Wydania faksymilowe autografów Chopina ze zbiorów Muzeum w Towarzystwie im. F. Chopina w Warszawie
|
Paulina Cwalińska
|
II Międzynarodowy Kongres Muzykologiczny "Chopin i jego twórczość w kontekście kultury"
|
Leszek Polony
|
Dzieło Chopina jako źródło inspiracji wykonawczych (relacja z Konferencji Chopinologicznej w Akademii Muzycznej w Warszawie)
|
Zbigniew Skowron
|
Wystawa "Chopin daleko rozsławił swe imię". TiFC 1999-2000
|
Elżbieta Szczepańska-Lange
|
Koncerty fortepianowe Chopina w nagraniu Krystiana Zimermana i "Polskiej Orkiestry Festiwalowej"
|
Andrzej Jasiński
|
Po XIV Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina. Refleksje jurora
|
Regina Smendzianka
|
Refleksje po XIV Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina
|
Barbara Niewiarowska
|
XIV Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina (sprawozdanie)
|
***
|
Noty o autorach niniejszego tomu
|
***
|
Treść tomów 1-23 "Rocznika Chopinowskiego"
|
***
|
Indeks
|
TOM 30 / 2022
SPIS TREŚCI • CONTENTS
Od redakcji • From the editor
Towarzystwo im. Fryderyka Chopina – historia i działalność • The Fryderyk Chopin Society: history and activity
JEAN-JACQUES EIGELDINGER (Szwajcaria, Université de Genève)
Kiedy Chopin komponował, grał i uczył wykonywać „Preludia”. Streszczenie, J.J. Eigeldinger, 2022.30
When Chopin composed, played and taught others to perform the ‘Preludes’. Summary, J.J. Eigeldinger, 2022.30
ZBIGNIEW SKOWRON (Warszawa, Uniwersytet Warszawski)
Odnalezione wizytówki Fryderyka Chopina. Przyczynek do jego korespondencji ze Stefanem Witwickim. Streszczenie, Z. Skowron, 2022.30
Fryderyk Chopin’s rediscovered visiting cards. A contribution to his correspondence with Stefan Witwicki. Summary, Z. Skowron, 2022.30
PIOTR MYSŁAKOWSKI (Warszawa, Polskie Towarzystwo Heraldyczne), ANDRZEJ SIKORSKI (Warszawa, Uniwersytet Warszawski)
Skarbkowie i Chopinowie. Studium wzajemnych relacji. Streszczenie, P. Mysłakowski, A. Sikorski, 2022.30
The Skarbeks and the Chopins: a study of mutual relations. Summary, P. Mysłakowski, A. Sikorski, 2022.30
KRZYSZTOF DORCZ (Włocławek)
Działalność Komitetu Budowy Pomnika Fryderyka Chopina w Warszawie w latach 1901–1914. Streszczenie, K. Dorcz, 2022.30
The work of the Committee for the Construction of a Monument to Fryderyk Chopin in Warsaw, 1901–1914. Summary, K. Dorcz, 2022.30
M A T E R I A Ł Y • M A T E R I A L S
ANNA ADAMUŃSKA-TASAK, URSZULA KRÓL, MAGDALENA KULIG, SEWERYN KUTER (Warszawa, Muzeum Fryderyka Chopina)
Nabytki Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie w latach 2018–2021. Streszczenie, A. Adamusińska i in., 2022.30
Acquisitions of the Fryderyk Chopin Museum in Warsaw 2018–2021. Summary, A. Adamusińska i in., 2022.30
KRZSZTOF DORCZ (Włocławek), PIOTR MYSŁAKOWSKI (Warszawa, Polskie Towarzystwo Heraldyczne)
Matce Chopina – w 240. rocznicę chrztu w Izbicy Kujawskiej. Streszczenie, K. Dorcz, P. Mysłakowski, 2022.30
To Chopin’s mother – on the 240th anniversary of her baptism in Izbica Kujawska. Summary, K. Dorcz, P. Mysłakowski, 2022.30
KAROLINA PYRKOSZ (Włocławek)
Przebieg prac konserwatorskich i restauratorskich chrzcielnicy z kościoła pw. Wniebowzięcia NMP w Izbicy Kujawskiej. Streszczenie, K. Pyrkosz, 2022.30
The conservation and restoration of the font in the Church of the Assumption in Izbica Kujawska. Summary, K. Pyrkosz, 2022.30
PIOTR MYSŁAKOWSKI (Warszawa, Polskie Towarzystwo Heraldyczne)
Matka chrzestna Chopina – Anna ze Skarbków Wiesiołowska. Nowe ustalenia biograficzne. Streszczenie, P. Mysłakowski, Matka chrzestna, 2022.30
Chopin’s godmother, Anna Wiesiołowska, née Skarbek: new biographical findings. Summary, P. Mysłakowski, Chopin’s godmother, 2022.30
PIOTR MYSŁAKOWSKI (Warszawa, Polskie Towarzystwo Heraldyczne)
Siostrzeniec Chopina – Henryk „Laury” Jędrzejewicz. Zagadka zgonu rozwiązana. Streszczenie, P. Mysłakowski, Siostrzeniec Chopina, 2022.30
Chopin’s nephew, Henryk ‘Laury’ Jędrzejewicz: the riddle of his death resolved. Summary, P. Mysłakowski, Chopin’s nephew, 2022.30
Noty o autorach / Notes on the authors
Spis treści „Rocznika Chopinowskiego” t. 1–29 (1956–2001, 2018–2021) / List of contents of the Rocznik Chopinowski vols 1–29 (1956–2001, 2018–2021)
Spis ilustracji / List of illustration
Indeks nazwisk / Index of names
TOM 30 / 2022
RECENZENCI: prof. dr hab. Magdalena Dziadek (Kraków, Uniwersytet Jagielloński), prof. dr hab. Andrzej Pieńkos (Warszawa, Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego), dr hab. Rafał Prinke (Poznań, Polska Akademia Nauk, oddział w Poznaniu; Towarzystwo Genealogiczno-Heraldyczne w Poznaniu), dr Tomasz Sławiński (Warszawa, Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki), prof. dr hab. Mikołaj Sokołowski (Warszawa, Instytut Badań Literackich PAN), prof. dr hab. Zbigniew Skowron (Warszawa, Uniwersytet Warszawski), prof. dr hab. Małgorzata Woźna-Stankiewicz (Kraków, Uniwersytet Jagielloński)
Redaktor naczelny: dr Ewa Sławińska-Dahlig
Tłumaczenia streszczeń: John Comber
Copyright: Towarzystwo im. Fryderyka Chopina, 2022
TOM 29 / 2021
SPIS TREŚCI • CONTENTS
Od redakcji • From the editor
Towarzystwo im. Fryderyka Chopina – historia i działalność • The Fryderyk Chopin Society – its history and work
KRZYSZTOF BILICA (Warszawa, Związek Kompozytorów Polskich – Sekcja Muzykologów)
„Koguta pianie przed świtem” à la rondeau. Streszczenie, K. Bilica, 2021.29
‘Crowing before dawn’ à la rondeau. Summary, K. Bilica, 2021.29
LUBA KIJANOWSKA-KAMIŃSKA (Ukraina, Lwowska Narodowa Akademia Muzyczna im. M. Łysenki)
Chopin w ujęciu ukraińskiego kompozytora Wasyla Barwińskiego. Streszczenie, L. Kijanowska-Kamińska, 2021.29
Ukrainian composer Vasyl Barvinsky’s take on Chopin. Summary, L. Kijanowska-Kaminska, 2021.29
WŁODZIMIERZ PIGŁA (Warszawa, Biblioteka Narodowa – Zakład Zbiorów Muzycznych)
Inspiracje chopinowskie w twórczości Maria Castelnuova-Tedesca. Streszczenie, W. Pigła, 2021.29
Chopinian inspirations in the work of Mario Castelnuovo-Tedesco. Summary, W. Pigła, 2021.29
JOANNA ŻUROWSKA (Warszawa, Uniwersytet Warszawski, Instytut Romanistyki)
Chopin w powieści Marcela Prousta „W poszukiwaniu straconego czasu”. Streszczenie, J. Żurowska, 2021.29
Chopin in Marcel Proust’s “A la recherche du temps perdu”. Summary, J. Żurowska, 2021.29
PIOTR MYSŁAKOWSKI (Warszawa, Polskie Towarzystwo Heraldyczne)
Genealogiczna zasługa Fryderyka Chopina i konsekwencje nowych odkryć metrykalnych. Streszczenie, P. Mysłakowski, 2021.29
Fryderyk Chopin’s contribution to genealogical research and the consequences of newly discovered records. Summary, P. Mysłakowski
KRZYSZTOF DORCZ (Włocławek)
Problem daty urodzenia Fryderyka Chopina na pomnikach i tablicach pamiątkowych z lat 1850–1910. Streszczenie, K. Dorcz, 2021.29
The question of Chopin’s date of birth on monuments and commemorative plaques from the years 1850–1910. Summary, K. Dorcz, 2021.29
Noty o autorach • Notes on the authors
Spis treści „Rocznika Chopinowskiego” t. 1–28 (1956–2001, 2018–2020) • List of contents of the Rocznik Chopinowski vols 1–28 (1956–2001, 2018–2020)
Spis ilustracji • List of illustrations
Indeks nazwisk • Index of names
TOM 29 / 2021
RECENZENCI: prof. dr hab. Piotr Dahlig (Warszawa, Uniwersytet Warszawski), prof. dr hab. Magdalena Dziadek (Kraków, Uniwersytet Jagielloński), dr hab. Jolanta Guzy-Pasiak (Warszawa, Instytut Sztuki PAN), prof. dr hab. Andrzej Hejmej (Kraków, Uniwersytet Jagielloński), prof. UZ, dr hab. Barbara Literska (Zielona Góra, Uniwersytet Zielonogórski), prof. dr hab. Andrzej Pieńkos (Warszawa, Uniwersytet Warszawski), prof. dr hab. Irena Poniatowska (Warszawa, Uniwersytet Warszawski, em.), dr hab. Andrzej Sikorski (Warszawa, Uniwersytet Warszawski), prof. dr hab. Zbigniew Skowron (Warszawa, Uniwersytet Warszawski, em.), prof. dr hab. Małgorzata Woźna-Stankiewicz (Kraków, Uniwersytet Jagielloński)
Redaktor naczelny: dr Ewa Sławińska-Dahlig
Tłumaczenia streszczeń: John Comber
Copyright: Towarzystwo im. Fryderyka Chopina, 2021
TOM 28 / 2020
SPIS TREŚCI • CONTENTS
Od redakcji • From the editor
Towarzystwo im. Fryderyka Chopina – historia i działalność • The Fryderyk Chopin Society – its history and work
JEAN-JACQUES EIGELDINGER (Szwajcaria, Université de Genève)
Repertuar i poglądy pedagogiczne Chopina. Nieznane źródła. Streszczenie, J.J. Eigeldinger
Chopin’s pedagogic repertoire and views. Unknown sources. Summary, J.J. Eigeldinger
ZBIGNIEW SKOWRON (Warszawa, Uniwersytet Warszawski, Instytut Muzykologii)
Pobyt Fryderyka Chopina i George Sand w Genui w maju 1839 roku w świetle nowo odkrytych dokumentów. Streszczenie, Z. Skowron
Fryderyk Chopin and George Sand’s stay in Genoa in May 1839 in the light of newly discovered documents. Summary, Z. Skowron
KUNIKO INOUE (Warszawa)
Historia dwóch listów Fryderyka Chopina do Adolphe’a Gutmanna. Streszczenie, K. Inoue
The history of two letters written by Fryderyk Chopin to Adolphe Gutmann. Summary, K. Inoue
PIOTR MYSŁAKOWSKI (Warszawa, Polskie Towarzystwo Heraldyczne)
Wokół biografii i genealogii Juliana Fontany. Streszczenie, P. Mysłakowski
On the biography and genealogy of Julian Fontana. Summary, P. Mysłakowski
KRZYSZTOF DORCZ (Włocławek)
Warszawskie pomniki Fryderyka Chopina w drugiej połowie XIX wieku. Streszczenie, K. Dorcz
Warsaw monuments to Fryderyk Chopin during the second half of the nineteenth century. Summary, K. Dorcz
PIOTR DAHLIG (Warszawa, Uniwersytet Warszawski, Instytut Muzykologii)
Fryderyk Chopin na znakach pocztowych. Streszczenie, P. Dahlig
Fryderyk Chopin on postage stamps. Summary, Piotr Dahlig
TOKIMASA SEKIGUCHI (Japonia, Tokio, Tokyo University of Foreign Studies)
Refleksje tłumacza nowej „Korespondencji Fryderyka Chopina”. Streszczenie, T. Sekiguchi
Reflections of a translator of the new ‘Correspondence of Fryderyk Chopin’. Summary, T. Sekiguchi
M A T E R I A Ł Y • M A T E R I A L S
PIOTR MYSŁAKOWSKI (Warszawa, Polskie Towarzystwo Heraldyczne)
Nowe odkrycia genealogiczne dotyczące dziadków Fryderyka Chopina. Streszczenie – odkrycia genealogiczne, P. Mysłakowski
New genealogical discoveries relating to Fryderyk Chopin’s grandparents. Summary, genealogical discoveries, P. Mysłakowski
Noty o autorach • Notes on the authors
Spis treści „Rocznika Chopinowskiego” t. 1–26 (1956–2001, 2018, 2019) •
List of contents of the Rocznik Chopinowski vols 1–26 (1956–2001, 2018, 2019)
Spis ilustracji • List of illustrations
Indeks nazwisk • Index of names
TOM 28 / 2020
RECENZENCI: prof. Julian Auleytner (Warszawa, Uczelnia Korczaka – Akademia Nauk Stosowanych; Wydział Nauk Społecznych w Warszawie, Polskie Towarzystwo Współpracy z Klubem Rzymskim), mgr Piotr Dmochowski (Warszawa, Polskie Towarzystwo Heraldyczne), prof. dr hab. Zofia Helman (Warszawa, Uniwersytet Warszawski, em.), prof. dr hab. Jerzy Miziołek (Warszawa, Uniwersytet Warszawski), prof. dr hab. Andrzej Pieńkos (Warszawa, Uniwersytet Warszawski), dr hab. Andrzej Sikorski (Warszawa, Uniwersytet Warszawski), prof. dr hab. Zbigniew Skowron (Warszawa, Uniwersytet Warszawski), prof. Jerzy Walocha (Kraków, Uniwersytet Jagielloński), mgr Hanna Wróblewska-Straus (Warszawa, Muzeum Fryderyka Chopina, em.), dr Joanna Żurowska (Warszawa, Uniwersytet Warszawski)
Redaktor naczelny: dr Ewa Sławińska-Dahlig
Tłumaczenia streszczeń: John Comber
Copyright: Towarzystwo im. Fryderyka Chopina, 2020
TOM 27 / 2019
SPIS TREŚCI • CONTENTS
Od redakcji • From the editor
Towarzystwo im. Fryderyka Chopina – historia i działalność • The Fryderyk Chopin Society – its history and work
KRZYSZTOF BILICA (Warszawa, Związek Kompozytorów Polskich – Sekcja Muzykologów)
Elsnerowskie „prawo penultimy” i jego znaczenie dla muzyki polskiej i europejskiej. Streszczenie, K. Bilica
Elsner’s ‘law of the penultima’ and its significance for Polish and European music. Summary
ZOFIA HELMAN (Warszawa, Uniwersytet Warszawski, Instytut Muzykologii)
Konserwatorium a Królewski Uniwersytet Warszawski w latach 1821–1831. Streszczenie, Z. Helman
The Conservatory and the Royal University of Warsaw 1821–1831. Summary
JEAN-JACQUES EIGELDINGER (Szwajcaria, Université de Genève)
Chopin i Alkan. W poszukiwaniu podobieństw. Streszczenie, J.J. Eigeldinger
Chopin and Alkan: In search of similarities. Summary
DANIELE PISTONE (Francja, Sorbonne-Universite)
Chopin i hołd dla Belliniego. Wieloznaczność zwiastująca przyszłość. Streszczenie, D. Pistone
Chopin and the tribute to Bellini: Ambiguity heralding the future. Summary
MIECZYSŁAWA DEMSKA-TRĘBACZ (Warszawa, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina)
Rytm w Chopinowskich „Mazurkach”. Wybrane przykłady punktów stycznych muzyki i tańca. Streszczenie, M. Demska-Trębacz
Rhythm in Chopin’s ‘mazurkas’: selected examples of points of contact between music and dance. Summary
ZBIGNIEW SKOWRON (Warszawa, Uniwersytet Warszawski, Instytut Muzykologii)
Nieznane autografy listów Fryderyka Chopina z kolekcji amerykańskich. Streszczenie, Z. Skowron
Unknown autograph manuscripts of Fryderyk Chopin’s letters from American collections. Summary
RENATA SUCHOWIEJKO (Kraków, Uniwersytet Jagielloński, Instytut Muzykologii)
Kolekcja chopinowska Édouarda Ganche’a w świetle nowych źródeł. Streszczenie, R. Suchowiejko
Edouard Ganche’s Chopin collection in light of new sources. Summary
JEREMIUSZ GLENSK (Poznań)
Unikatowe chopiniana w kolekcji Ewy i Jeremiusza Glensków z Poznania. Streszczenie, J. Glensk
Unique Chopiniana in the collection of Ewa and Jeremiusz Glensk of Poznań. Summary
PIOTR MYSŁAKOWSKI (Warszawa, Polskie Towarzystwo Heraldyczne)
Błędy, półprawdy i legendy w biografiach Fryderyka Chopina oraz nowe ustalenia źródłowe.
Streszczenie, P. Mysłakowski
Errors, half-truths and legends in biographies of Fryderyk Chopin and new source findings. Summary
M A T E R I A Ł Y • M A T E R I A L S
BARBARA ŚNIEŻEK (Warszawa, Polska Akademia Nauk)
Bibliografia chopinowska 2006–2009 • Chopin bibliography 2006–2009
Noty o autorach • Notes on the authors
Spis treści „Rocznika Chopinowskiego” t. 1–26 (1956–2001, 2018) •
List of contents of the Rocznik Chopinowski vols 1–26 (1956–2001, 2018)
Spis ilustracji • List of illustrations
Indeks nazwisk • Index of names
TOM 27 / 2019
RECENZENCI: prof. dr hab. Piotr Dahlig (Warszawa, Uniwersytet Warszawski), prof. UJ, dr hab. Magdalena Dziadek (Kraków, Uniwersytet Jagielloński), mgr Joanna Dzidowska (Warszawa), prof. dr hab. Zofia Helman (Warszawa, Uniwersytet Warszawski, em.), dr hab. Paweł Kamiński (Warszawa, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina), dr Aleksander Łupienko (Warszawa, Instytut Historii PAN), prof. dr hab. Andrzej Pieńkos (Warszawa, Uniwersytet Warszawski), prof. dr hab. Zbigniew Jerzy Przerembski (Wrocław, Uniwersytet Wrocławski), prof. dr hab. Zbigniew Skowron (Warszawa, Uniwersytet Warszawski), prof. dr hab. Małgorzata Woźna-Stankiewicz (Kraków, Uniwersytet Jagielloński), mgr Hanna Wróblewska-Straus (Warszawa, Muzeum Fryderyka Chopina, em.)
Redaktor naczelny: dr Ewa Sławińska-Dahlig
Tłumaczenia streszczeń: John Comber
Copyright: Towarzystwo im. Fryderyka Chopina, 2019
TOM 26 / 2018 
SPIS TREŚCI • CONTENTS
Od redakcji • From the editor
Towarzystwo im. Fryderyka Chopina – historia i działalność • The Fryderyk Chopin Society: history and activity
JAN EKIER (Warszawa, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina)
Próba odnalezienia pokrewieństwa pomiędzy utworkiem Chopina zwanym „Żydkiem” a opusowanymi jego Mazurkami. Streszczenie, J. Ekier
An attempt to discover similarities between Chopin’s work known as ‘Żydek’ [The little Jew] and his mazurkas with opus number. Summary, J. Ekier
HENRYK F. NOWACZYK (Poznań)
Książę Antoni Radziwiłł i Fryderyk Chopin – początki znajomości w świetle źródeł. Streszczenie, H. Nowaczyk
Prince Antoni Radziwiłł and Fryderyk Chopin – the start of their acquaintance in the light of sources.
Summary, H. Nowaczyk
ALAN WALKER (Kanada, Uniwersytet w Ontario)
Fryderyk Chopin i Camille Pleyel: angielskie interludium – lipiec 1837
Fryderyk Chopin and Camille Pleyel: an English interlude – July 1837. Summary, A. Walker
BARBARA LITERSKA (Zielona Góra, Uniwersytet Zielonogórski)
„Suita d-moll” Milija Bałakiriewa jako przykład recepcji Chopina w Rosji. Streszczenie, B. Literska
Mily Balakirev’s Suite in D minor as an example of Chopin reception in Russia. Summary, B. Literska
BENIAMIN VOGEL (Szwecja, Uniwersytet w Lund, Uniwersytet Szczeciński)
Fortepianowy pejzaż ziem polskich czasów Chopina. Streszczenie, B. Vogel
The piano landscape of Polish lands in Chopin’s times. Summary, B. Vogel
KRZYSZTOF DORCZ (Włocławek), PIOTR MYSŁAKOWSKI (Warszawa, Polskie Towarzystwo Heraldyczne)
Losy serca Fryderyka Chopina. Streszczenie, K. Dorcz, P. Mysłakowski
The fortunes of Fryderyk Chopin’s heart. Summary, K. Dorcz, P. Mysłakowski
ANDRZEJ KOSS, JANUSZ MRÓZ (Warszawa, Akademia Sztuk Pięknych)
Konserwacja nagrobka Fryderyka Chopina na cmentarzu Père-Lachaise w Paryżu (1995–2018). Streszczenie, A. Koss, J. Mróz
The conservation of Fryderyk Chopin’s grave at Père-Lachaise cemetery in Paris (1995–2018). Summary, A. Koss, J. Mróz
M A T E R I A Ł Y • M A T E R I A L S
MACIEJ JANICKI, MAGDALENA KULIG, GRAŻYNA MICHNIEWICZ (Warszawa, Muzeum Fryderyka Chopina)
Nabytki Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie w latach 2005–2017. Streszczenie, M. .Janicki, G. Michniewicz, M. Kulig
Acquisitions of the Fryderyk Chopin Museum in Warsaw in the years 2005–2017. Summary, M. Janicki, G. Michniewicz, M. Kulig
BARBARA ŚNIEŻEK (Warszawa, Polska Akademia Nauk)
Bibliografia chopinowska 2001–2005 • Chopin bibliography 2001–2005
Noty o autorach • Biographical notes about the authors
Spis treści „Rocznika Chopinowskiego” t. 1–25 (1956–2001) • Contents of Rocznik Chopinowski vols. 1–25 (1956–2001)
Spis ilustracji • List of illustrations
Indeks nazwisk • Index of names
TOM 26 / 2018
RECENZENCI: prof. dr hab. Mieczysława Demska-Trębacz (Warszawa, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina), prof. UJ, dr hab. Magdalena Dziadek (Kraków, Uniwersytet Jagielloński), prof. Maria Ludwika Gabryś (Warszawa, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina), Piotr Mysłakowski (Warszawa, Polskie Towarzystwo Heraldyczne), prof. dr hab. Krzysztof Rottermund (Berlin, Poznań, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza), prof. dr hab. Zofia Helman (Warszawa, Uniwersytet Warszawski, em.), prof. dr hab. Zbigniew Skowron (Warszawa, Uniwersytet Warszawski, em.), Hanna Wróblewska-Straus (Warszawa, Muzeum Fryderyka Chopina, em.)
Redaktor naczelny: dr Ewa Sławińska-Dahlig
Tłumaczenia streszczeń: John Comber
Copyright: Towarzystwo im. Fryderyka Chopina, 2018

* * *
Reaktywowanie serii „Rocznik Chopinowski” i wydanie tomu 26 uczciliśmy 29 listopada 2018 r. w Pałacu Tyszkiewiczów-Potockich w Warszawie. Promocji towarzyszył recital pianistyczny: utwory Fryderyka Chopina wykonał Thomas Prat (Francja). W roli prelegentów w spotkaniu wzięli udział: Dorota Janiszewska-Jakubiak (dyrektor Narodowego Instytutu Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą „Polonika”), prof. Bronisława Kawalla (prezes Towarzystwa im. Fryderyka Chopina), prof. dr hab. Zbigniew Skowron (dyrektor Instytutu Muzykologii UW) i dr Ewa Sławińska-Dahlig (redaktor naczelny „Rocznika”, członek Zarządu TiFC). Prowadzenie: Jerzy Ossowski (TiFC). Tom 26 „Rocznika” jest do nabycia w siedzibie TiFC, a także w wybranych księgarniach muzycznych.





* * *
Promocja tomu 27 „Rocznika Chopinowskiego” – w 85. rocznicę istnienia Towarzystwa im. Fryderyka Chopina – odbyła się w Sali Lustrzanej Pałacu Staszica 6 listopada 2019 roku z udziałem prof. Bronisławy Kawalla i dr Ewy Sławińskiej-Dahlig, a także autorów: Piotra Mysłakowskiego i Jeremiusza Glenska. Uroczystość poprowadził Jerzy Ossowski. Promocji towarzyszył recital fortepianowy Karola Radziwonowicza.
Wydanie tomu 27 „Rocznika” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytutu „Polonika”.




